Kontaktperson
Jenny Lundahl
Senior forskare/Rättslig expert
Kontakta JennyPå internationell nivå pågår just nu ett arbete med att utforma harmoniserade trafikregler för automatiserad körning i ett nytt legalt instrument. Detta kommer att ha stort inflytande på förutsättningarna för automatiserad körning i Sverige samt mellan Sverige och andra länder. Vi bidrar med forskningsbaserade underlag till det pågående arbetet.
Automatiserad körning har potential att kunna revolutionera vårt sätt att resa och avsevärt förbättra trafiksäkerheten. Samtidigt kan det med den nya tekniken komma nya trafiksäkerhetsutmaningar. Det är viktigt att adressera dessa utmaningar för att säkerställa en säker och lyckad introduktion av automatiserade fordon i transportsystemet.
Inom FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) pågår just nu ett arbete med att ta fram ett nytt legalt instrument (new Legal Instrument on the use of Automated Vehicles in traffic, LIAV) som ska komplettera 1949 och 1968 års vägtrafikkonventioner. Det legala instrumentet ska innehålla definitioner och en uppsättning rättsliga bestämmelser för en säker användning av automatiserade fordon i trafik. Bestämmelserna ska syfta till att säkerställa trafiksäkerheten, särskilt för oskyddade trafikanter. En expertgrupp är tillsatt för att ta fram ett förslag till ett sådant legalt instrument. En uppgift för expertgruppen är att försöka identifiera relevanta trafiksäkerhetsrisker relaterade till automatiserade fordon, eftersom det nya legala instrumentet bör ta itu med dem.
Projektet ”Inspel till nytt legalt instrument om säker användning av automatiserade fordon” (eller ”Inspel till LIAV”) ska bidra med forskningsbaserade underlag till det pågående arbetet på internationell nivå. Vi ska undersöka vad ett kommande legalt instrument behöver adressera för säkerhetsfrågor (och möjligen skyldigheter) för att automatiserad körning ska ske på ett säkert sätt. Det handlar om att identifiera, analysera och öka kunskapen om trafiksäkerhetsutmaningar och juridiska konsekvenser samt behovet av regler för att säkerställa trafiksäkerheten vid automatiserad körning.
Projektet förväntas ge kunskap om minimikrav som bör ställas i ett nytt internationellt regelverk för automatiserad körning. Det kan ge värdefull information till frågan om hur automatiserad körning kan göra det säkrare i vägtrafiken.
Inspel till LIAV
Pågående
Projektledare
16 månader
597 000