Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Att mäta skillnad i uppfattning

För svar på frågor som: Hur ökar varierande sötning uppfattad sötma? Hur mycket vikt kan vi ta bort från en kartong innan den blir märkbart mindre lyxig? Hur tjock kan ett skyddande lager innan synligheten märkbart försämras?

Ofta innebär förståelsen av uppfattningen av en produkt förståelse av effekten av en serie små förändringar, antingen direkt - som förändringar i formuleringar, design eller utseende - eller indirekt, som effekten av en kosmetisk produkt eller en behandling.

Kvantifiering av den perceptuella 'skillnaden' mellan provpar gör det möjligt för oss att identifiera bland annat en viktig sensorisk 'position': 'the point of subjective equality' - punkten där två olika prover är effektivt perceptuellt identiska. Det är också ett pålitligt och ofta högre upplösningsmässigt sätt att rangordna prover längs perceptuella skalor, jämfört med attributsättning.

Nyttan med parvis jämförelsemetoder ligger i den enkelhet som resulterar från datan: Det är möjligt att kortfattat kommunicera den perceptuella effekten av viktiga variabler, oberoende av varandra. Dessa metoder arbetar med att identifiera magnituden av stegvisa förändringar i uppfattningen, vilka ofta är icke-linjära, och svaren är lätta att utvärdera i förhållande till fysiska och kemiska egenskaper såsom sammansättning, viskositet, yta, densitet, elasticitet, osv.

Kathryn Harris

Kontaktperson

Kathryn Harris

Projektledare

+46 10 516 60 24

Läs mer om Kathryn

Kontakta Kathryn
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Elizabeth Hörlin

Kontaktperson

Elizabeth Hörlin

Forskare/Projektledare

+46 10 516 65 66

Läs mer om Elizabeth

Kontakta Elizabeth
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontakt

Hittar du inte det du söker eller är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig?

Skicka meddelande
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.