Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Hur mäter vi hur mycket en produkt gillas?

Huruvida en kund gillar en produkt eller inte är ett mycket personligt beslut baserat på en mängd faktorer av varierande betydelse. Av denna anledning kan det vara mycket svårt att förutse.

Men, med smart experimentell design och lämplig statistisk analys kan vi leta efter samband antingen mellan andra sensoriska deskriptorer, eller mellan materialegenskaper, och den övergripande tendensen hos en grupp att gilla en produkt.

Här kan resultaten ta formen: "Om en produkt beskrivs som "X", finns det en tillhörande förväntad ökning av 'liking' med Y-enheter." På så sätt kan den relativa betydelsen av sensoriska attribut för produktuppskattning bedömas, och de attribut som har en negativ inverkan på tyckandet kan identifieras.

Naturligtvis kan även sambandet mellan hedoniska mått och mekaniska och kemiska egenskaper hos en provuppsättning undersökas.

Kvantitativa och kvalitativa metoder kan fungerar bra tillsammans för att bilda en mer komplett bild av vad njutning innebär i komplexa sammanhang som att laga mat, att äta eller att shoppa.

Kathryn Harris

Kontaktperson

Kathryn Harris

Projektledare

+46 10 516 60 24

Läs mer om Kathryn

Kontakta Kathryn
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontakt

Hittar du inte det du söker eller är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig?

Skicka meddelande
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.