Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Digital signering av dokument

RISE-koncernen kan erbjuda dig som kund att få kunddokument digitalt signerade. Här kan du läsa mer om hur vår lösning fungerar och vad som krävs för att du skall kunna verifiera våra dokument.

Sedan en tid tillbaka erbjuder vi våra kunder att få sina dokument digitalt signerade, istället för manuell underskrift på utskrivet papper. Fördelarna för dig som kund är flera.

  • Du kan styrka identiteten på den som har signerat.
  • Du kan säkerställa att det innehållet i dokumentet är oförändrat.
  • Snabbare och bättre tillgänglighet till dina dokument.
  • Bättre läskvalité, då vi slipper att skanna in våra rapporter efter manuell underskrift. Detta är särskilt tydligt när dokumentet innehåller bilder, tabeller och diagram.
  • Filstorleken blir betydligt mindre än vid inskanning.

Dokument stämplade med ”Verified by Scrive”

Avser dokument som vid signering stämplats med denna stämpel.

Vad krävs för att verifiera innehåll och signatur i dokumentet?

En fördel med ett digitalt signerat dokument är att du alltid kan se om dokumentet förändrats efter signering. Våra digitalt signerade dokument är i PDF-format och du kan enkelt verifiera att dokumentet har en giltig signatur och att det är oförändrat efter signering.  

Sista sidan i våra digitalt signerade dokument består av en verifikatsida. På verifikatsidan hittar du uppgifter om ingående parter i signeringsprocessen samt hur du går till väga för att verifiera ett dokuments integritet.

Om du mot förmodan inte lyckats verifiera den digitala signaturen, ska du kontakta din kontaktperson på RISE.

Övriga signerade dokument

Exempel på digitalt signerat dokument

Våra digitalt signerade dokument är i PDF format och vi rekommenderar att du använder Adobe Acrobat Reader version 6.0 eller senare. 

Ladda ner den senaste versionen av Adobe Acrobat Reader.

Genomför följande steg:

  1. Ladda ner RISE rotcertifikat via länken: http://aia.ri.se/rise.crt
  2. Välj att öppna eller spara ned certifikatet. Sparar du ner certifikatet får du därefter dubbelklicka på den nedladdade filen för att installera.
  3. När certifikatet öppnats så välj knappen Installera certifikat.
  4. Klicka på Nästa till installationen är slutförd.
  5. Ändra inställningarna i Adobe Acrobat Reader genom att starta programmet.
  6. Välj i menyn Redigera - Inställningar
  7. I panelen till vänster välj Signaturer och klicka på knappen under avsnittet Verifiering
  8. Klicka ur checkboxen “Begär att spärrkontroll för certifikat ska lyckas när möjligt vid verifiering av signaturer”
  9. Gå längst ner på samma vy under Windows-integrering;
  10. Klicka i samtliga checkboxar. Detta talar om för Acrobat Reader att lita på alla certifikat som finns installerade i Windows certifikatarkiv på maskinen.

Du skall nu ha lyckats verifiera den digitala signaturen. Om du mot förmodan inte lyckats verifiera den digitala signaturen kontakta din kontaktperson på RISE.

Hur ser jag att dokumentet är oförändrat och verifierat?

En fördel med ett digitalt signerat dokument är att du alltid kan se om dokumentet förändrats efter signering. För att se detta krävs inga installationer. Du verifierar detta i Adobe Acrobat Reader.

Öppna PDF dokumentet. Högerklicka på signaturfältet i PDF dokumentet och välj "Validera underskrift". Ser du den gröna bocken så är dokumentet oförändrat efter signering och underskriften giltig. Testa gärna med vårt digitalt signerade testdokument som du hittar längre upp på denna sida.