Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Cirkulär omställning

Åtta saker att tänka på – på vägen till en cirkulär affär

Att ställa om från en linjär affärsmodell till en cirkulär är en process full av beslut där ett genomarbetat affärsunderlag är viktigt. Josefina Sallén, coach på RISE inom cirkulär omställning, berättar hur ditt företag eller organisation kan göra omställningen så enkel och smidig som möjligt genom åtta punkter som är viktiga att tänka på. 

Regeringen tog i januari 2021 beslut om en handlingsplan för en omställning till cirkulär ekonomi. Förändringen från linjära affärsmodeller till cirkulära är en av de stora drivkrafterna i samhället just nu, men hur ska företag och organisationer påbörja sitt omställningsarbete? Att gå från en linjär till en cirkulär affärsmodell är en omvälvande process som påverkar både anställda, kunder och företagspartners. RISE har stor erfarenhet och expertis inom området cirkulär ekonomi och Josefina Sallén, omställningscoach, redogör för hur förändringsarbetet kan se ut och några saker man bör tänka på. 

Bestäm varför?

– Det första ett företag måste göra är att hitta en motivation för förändringen. Den kan se olika ut för olika företag. Varför ska man göra det här? Oftast är det inte klimatet som ligger bakom utan det kan vara att förändringen konkret efterfrågas av kunder eller den affär man har kanske har dålig lönsamhet och att den skulle öka med en annan affärsmodell. Man tittar på vilka värden och vilken nytta man kan leverera snarare än vilken produkt man har att sälja. Börjar man där har man en bra start, säger Josefina Sallén. 

Sätt en vision och formulera vilket företag ni vill vara

– En sån här omställning handlar ju om disruptiv förändring. Då är det väldigt bra att sätta en vision för vad det är man vill åstadkomma. Det kan förändras sen, men en vision behövs för att förändra invanda tankesätt. Annars är det lätt att fastna i ungefär samma som man gjort innan. Lyckas man sätta visionen och framför allt formulera vad det egentligen man är för kunden kommer man också börja se på sin verksamhet på ett nytt sätt. Där är SKF ett exempel som utrycker det som att företaget ”förlänger livet på sina kunders utrustning” och säljer tillgänglighet snarar än kullager, förklarar Josefina Sallén. 

Ta hjälp

Att förändra hela sin verksamhet från insidan kan bli övermäktigt även för den bäste och kan sluta i ett steg bakåt istället för framåt. Därför är det viktigt att söka hjälp. 

– Man kan ta lite olika hjälp i olika lägen. När det gäller att utmana sin affärsmodell och hur man tänker så finns det många duktiga aktörer som kan hjälpa till, vi kan göra det och andra kan också göra det. Men vi är inte i första hand affärskonsulter. Vi utbildar gärna andra så att de kan sprida våra metoder vidare, det är då forskningen verkligen kommer till nytta på rätt sätt, säger Josefina Sallén. 

Vi utbildar gärna andra så att de kan sprida våra metoder vidare, det är då forskningen verkligen kommer till nytta på rätt sätt

Säkerställ att affärsmodellen är hållbar

Ett av de viktigaste stegen. Hela omställningsarbetet till en cirkulär affärsmodell bygger på att affärsmodellen är hållbar både ekonomiskt och ekologiskt, kan visa på en minskad påverkan på klimatet och är tillräckligt lönsam. 

– Det är viktigt att man verkligen får med att det handlar om cirkularitet och också andra aspekter på hållbarhet. Just det är en av RISE främsta styrkor. Vi gör den typen av beräkningar för många företag genom att titta på helheten. Det kan handla om livscykelanalyser eller olika mått på cirkularitet. Dessa kan vara väldigt komplexa men vi utvecklar metoder och verktyg för att göra det komplexa hanterbart för både företag och företagsrådgivare, samtidigt som vi kopplar ihop det med affärspåverkan och lönsamhet, menar Josefina Sallén. 

Involvera kunder och hitta nya affärspartners

En cirkulär ekonomi bygger inte på samma traditionella roller som den linjära med säljare och köpare, istället jobbar man tillsammans mot att uppfylla ett speciellt behov. 

– I en cirkulär ekonomi är man mer partners med kunderna än i en linjär. Då är det bra att bygga upp det där partnerskapet redan från början. Och gå gärna utanför din de vanliga kontakterna hos dina kunder, ofta är de vana vid att det ska vara på ett visst sätt. Prata mer med dem vars behov du tänkt dig fylla, säger Josefina Sallén. 

Våga testa din affär

Var inte rädd för att testa din affär, även om inte allt är fullständigt klart. 

– Vi uppmanar att testa i liten skala tidigt och lära av erfarenheterna och sen testa igen. Bara börja gör, för man lär sig oerhört mycket. Man måste heller inte ha  alla lösningar färdiga och har man en dialog med kunden kan man utveckla och förbättra lösningen tillsammans, förklarar Josefina Sallén. 

Berätta vad du gör

Cirkulär ekonomi är fortfarande väldigt nytt och många företag har en lång väg att gå. Därför finns det också mycket att vinna på att vara öppen med vilka planer som det egna företaget har. 

– Många aktörer är fortfarande osäkra och alla letar efter goda exempel. Så just nu finns fortfarande möjligheten att vara tidigt ute och vinna konkurrensfördelar genom att berätta om den egna cirkulära affär. Det spelar ingen roll om den är i lite skala bara man är ärlig och transparent. På så sätt kan andra inspireras och kunderna som är intresserade av cirkulära affärslösningar kan hitta företaget, säger Josefina Sallén. 

Lämna den linjära affären

Få företag har gjort resan från linjärt till cirkulärt. Men har man en cirkulär affär som bär så gäller det att skala upp och öka volymerna, annars når man aldrig fram.

– Att lämna den linjära affären kan man göra när man känner sig trygg och bekväm med att man har ett erbjudande som är det mest lönsamma och som är bärande. Innan dess kan man under en period absolut använda både en linjär och en cirkulär affärsmodell. Det finns ingen motsättning i det, avslutar Josefina Sallén.

Josefina Sallén

Kontaktperson

Josefina Sallén

Expert cirkulära affärsmodeller

+46 72 208 93 60

Läs mer om Josefina

Kontakta Josefina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Pernilla Dahlman

Kontaktperson

Pernilla Dahlman

Affärsledare Circular Business Lab

Läs mer om Pernilla

Kontakta Pernilla
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.