Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Autostore

AutoStore testar allt för att säkerställa säkerheten

Går det att testa sin produkt på ett tillförlitligt sätt, när produkten är så pass unik att det inte tagits fram en standard som kan tillämpas? Det norska företaget AutoStore hittade svaret på den frågan i Sverige.

Mitt emellan Bergen och Stavanger ligger det lilla samhället Nedre Vats – hemvist för ett globalt företag som enligt egen uppgift har utvecklat världens första automatiserade kublager. Det handlar om AutoStore, ett företag med kunder i närmare 60 länder och kontor i Europa, USA och Asien. 

– Från början var det här en del av ett företag som sålde elektronikkomponenter. Man hade komponenterna på lager, och ibland blev det fel när produkterna skulle skickas ut eftersom delarna var väldigt lika varandra. En smart och innovativ medarbetare uppfann då det här systemet, berättar Joakim Franzon, Director of Product Compliance på AutoStore. 

Lösningen som medarbetaren kom på var att placera elektronikkomponenterna i plastbackar som staplas på varandra i ett rutnät av aluminiumprofiler, en så kallad grid. Självstyrda robotar hämtar upp rätt backar och presenterar dessa för personen som plockar varor. Orderplockaren lyfter ur produkterna och lägger i lådor som ska skickas ut till kunderna. Jämfört med ett traditionellt lager med pallar och gångar, krävs det en femtedel av samma yta för att lagra samma volym av varor.  

Backar vi bandet till 2010 då AutoStore precis inlett samarbetet med RISE, var det norska företaget fortfarande ensamma med sin lösning. I dag finns det aktörer som tagit fram liknande koncept, men det saknas fortfarande en internationellt etablerad standard för den här typen av lagersystem. 

– Tillverkar du en mikrovågsugn finns det standarder för hur du ska testa den, det är väldigt enkelt och rakt fram. För våra produkter finns inte den typen av standard. Det har bildats en teknisk kommitté som har börjat titta på vår kategori av lagersystem, eftersom det dyker upp fler och fler varianter på marknaden. Men det kommer att ta tid innan det arbetet är klart, säger Joakim Franzon.  

Ett nära samarbete sedan 2010 

AutoStore hade först kontakt med en leverantör som inte kunde leverera det man efterfrågade. Då valde företaget att ta hjälp av RISE. Tillsammans identifierades vilka typer av tester som kunde vara lämpliga att genomföra för att garantera produktsäkerheten.  

– När AutoStore kontaktade oss första gången var det brandsäkerheten man ville testa. Här kunde RISE hjälpa till med tester för att påvisa för myndigheter om att den här typen av lösning är säker. Därefter fick AutoStore höra talas om att vi också kunde testa för elektromagnetisk kompatibilitet, EMC, hjälpa till med elsäkerheten och göra provningar av produkternas miljötålighet, berättar Monika Fuller, avdelningschef inom fordon och automatisering på RISE, och fortsätter:  

– Ibland hade vi inte färdiga svar på frågorna från AutoStore, men då har vi gemensamt kunnat ta reda på vad som krävs för att få det. I dag är vi högst involverade i deras produktgodkännandeprocess. Det här är mer av ett nära samarbete än en kund- och leverantörssituation.  

Vi behöver personer som sitter på den riktigt djupa expertkunskapen inom varje område

AutoStores process för produktgodkännande omfattar i dag 19 olika områden, och RISE är involverade i testerna för brandsäkerhet, EMC och maskinsäkerhet för att nämna några exempel. Nyligen har AutoStore anlitat RISE för att även testa lagersystemets cybersäkerhet.  

– För oss är testerna ett sätt att kunna sälja i olika länder. Vi kommer helt enkelt inte in på vissa marknader om vi inte kan visa upp ett certifikat på att våra produkter är testade av en oberoende tredje part. Vi har också väldigt höga krav på att det vi levererar ska vara säkert. Det finns säkert många delar som vi hade kunnat testa själva, men vi väljer att använda en tredje part just för att få en oberoende granskning av det vi gör, säger Joakim Franzon. 

”Behöver den djupa expertkunskapen” 

Joakim Franzon tycker att det är viktigt att kroka arm med externa experter, oavsett hur mycket kompetens man har inhouse. 

– Jag har väldigt duktiga personer i mitt team som kan enormt mycket, men vi behöver personer som sitter på den riktigt djupa expertkunskapen inom varje område. Experter som har koll på vilka certifikat som krävs i olika länder och vet vad som behöver göras för att uppnå kraven. Här har vi bra hjälp av aktörer som RISE, konstaterar Joakim Franzon.  

Goods-to-person 

Ett goods-to-person-system är ett automatiserat lager där robotar hämtar produkter och presenterar dem för plockarna. Systemet ger högre effektivitet än ett person-to-goods-system, där personalen rör sig genom lagrets gångar för att plocka varor. Det minskar också risken för misstag och frigör utrymme.  

Monika Fuller

Kontaktperson

Monika Fuller

Avdelningschef

+46 10 516 55 66

Läs mer om Monika

Kontakta Monika
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.