Vidde Snow Mobility är ett svenskt entreprenörsföretag som kombinerar forskning och innovation för att utveckla en helt ny typ av snöskoter som drivs av el och med framtidsadaptiv design. Till vintern kommer de sista stora testerna att genomföras innan serieproduktionen tar fart och levereras till kunder vintern 2024/2025. En minst sagt accelererande resa från starten för bara två år sedan.
- Forskningen och den breda expertkunskapen hos RISE är ovärderlig för vår snabba utveckling. Sverige är också ett föregångsland inom elektromobilitet och vi ser chansen att skapa något helt nytt och banbrytande, berättar Kristine Lium, Kreativ chef, Vidde.
Grundtanken är en verksamhet som bygger på en cirkulär affärsmodell med en distribuerad mikroproduktion. Det innebär samarbeten med ett antal svenska företag som är experter på just deras områden. Genom att jobba med de som är bäst inom sina områden, säkrar Vidde att tekniken är i framkant och fokus är att det ska gå att uppdatera över produktens livslängd.
Första prototypen av elsnöskotern testkördes under vintern 2022/2023, främst ett test av batteriet och drivlinan och för att få en känsla av skotern.
- Vi fick mycket användbar respons av både professionella snöskoterförare och snöskoterentusiaster. Det flesta blev överraskade av kombinationen av kraften och tystnaden, säger Kristine Lium.
Vidde är ett snabbfotat innovationsdrivet företag och det är viktigt för RISE och vårt svenska innovationssystem att jobba med den typen av företag.
Stärker det svenska innovationssystemet
RISE har varit med under hela utvecklingsresan och totalt har fem olika forskningsområden inom RISE varit involverade så här långt under Viddes resa. Satsningen innefattar allt från kartläggning av uppskalningsförutsättningar till design av cirkulära produktionssystem, regleringar och påverkansanalys samt affärsdesign.
För RISE del finns möjligheter till utveckling på ett helt nytt sätt som på sikt stärker det svenska forskningsinstitutet och innovationssystemet
-. Vidde är ett snabbfotat innovationsdrivet företag och det är viktigt för RISE och vårt svenska innovationssystem att jobba med den typen av företag. Vi kan snabbt testa lösningar på en hel produkt och koppla samman det med affärsmodeller och teknik. Allt hänger ihop och kan justeras löpande. Det är helt unikt jämfört med etablerade företag där det ofta finns begränsningar redan från början vilket också är naturligt. Arbetet med Vidde ger oss kunskap som vi kan använda för att hjälpa andra svenska företag som vill utveckla den cirkulära affären, berättar Josefina Sallén, expert inom Affärsdesign på RISE.
Utmaningar och möjligheter
Att bygga en verksamhet från grunden utifrån en cirkulär affärsmodell innebär en hel del utmaningar. Teamet planerar processer för bland annat komponentproduktion, sammansättning, uppgraderingar, återtillverkning och materialcirkulation med mera.
- En cirkulär affärsmodell är något helt annat än en linjär verksamhet som tjänar pengar på att leverera en produkt, snarare än att leverera värde. Ett cirkulärt angreppssätt innebär ett längre tidsperspektiv än ett linjärt vilket ofta skapar problem när man jämför utifrån olika förutsättningar. Till exempel hur mycket kan komponenter kosta för att möjliggöra en förlängd livslängd och var går gränsen? Och hur ska Vidde på bästa sätt organisera sin verksamhet och relationen till sina leverantörer för att säkerställa att värdena med en cirkulär affärsmodell kan realiseras, berättar Josefina Sallén.
Vi kommer genomföra simuleringar av produktionssystemet i en digital miljö
Digital simulering av produktionssystemet
Viktiga delar i utvecklingen av Vidde är kartläggningen av de uppskalningsförutsättningar som företaget kan tänkas ha i framtiden, liksom design av det cirkulära produktionssystemet och de regleringar som finns att förhålla sig till.
- Vi kommer genomföra simuleringar av produktionssystemet i en digital miljö där vi identifierar svagheter, förbättringsområden och skalbarhet vid olika typer av implementering i produktionen. Där använder vi till exempel Metro Mapping som kan liknas vid en tunnelbanekarta över alla delar i produktionssystemet. Det gör att vi ser möjligheter och begränsningar på ett tydligt sätt innan produktionen startar, säger Fredrik Holmgren Holm, Innovations- och processledare inom Sustainable Business på RISE.
Thomas Nyström, forskare på RISE, förklarar upplägget med distribuerad mikroproduktion:
- Ambitionen är att Viddes snöskoter ska kunna monteras snabbt genom att fordonet är baserat på komponent-kluster. Det ger också möjligheten att använda en mycket mer skalbar produktionslogik som ger Vidde flexibilitet att inte behöva producera stora volymer för att få en lönsam produktion, säger han och fortsätter:
- Genom att analysera uppskalningsmöjligheterna med för- och nackdelar så kan Vidde förklara verksamheten på ett mer konkret sätt, till exempel vid möten med investerare och kunder. Det är ju en stor fördel att kunna berätta och visa hur hela verksamheten ska fungera i detalj innan den finns på plats.
Vi är övertygade att det hållbara och innovationsdrivna samhället som gör världen bättre är rätt väg framåt.
Cirkulär i en linjär värld – en omöjlighet?
Kristine Lium förklarar att en av många utmaningar med en cirkulär affärsmodell är att människor kommer behöva förändra sitt tankesätt kring investeringar.
- Vi är övertygade att det hållbara och innovationsdrivna samhället som gör världen bättre är rätt väg framåt. Men hur skapar man värden i en linjär värld av en cirkulär affärsmodell och cirkulär produkt? Människor och företag har generellt svårt att hantera kort och lång sikt på samma gång. Det är hela tiden en balansgång med årets resultat mot framtidens värden, säger hon.
Ett distribuerat mikroproduktionssystem med återhämtning och återdistribution av elsnöskotern förväntas ge positiva effekter på miljö och ekonomi, och denna hypotes ska utvärderas i projektet.
- En uppskattning är att en traditionell snöskoter håller cirka 1000 mil. I vårt fall kommer vi analysera respektive komponentgrupp hos Vidde och då jämföra med en traditionell produktionslinje för att se skillnaderna. Vi kommer bland annat att göra en livscykelanalys och även titta på hur klimatpåverkan förändras om vissa delar i komponentgruppen byts ut, berättar Lukas Hallquist, innovations- och processledare från RISE.
Tillsammans med kollegan Emanuel Bengtsson från RISE kartlägger han även hur nuvarande och kommande hållbarhetsregleringar från EU kan möjliggöra eller hämma Viddes cirkulära affärsekosystem. EU:s Green Deal innehåller till exempel ett antal regleringar som kan ge Vidde ökade möjligheter framåt.
- Vidde kan dra nytta av de tuffare kraven som kommer där miljöprestanda kommer kunna bli en konkurrensfördel. Det hänger främst ihop med Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som innebär att företag från 2024 behöver rapportera mer detaljerad information kring sin värdekedjas hållbarhetspåverkan. Även Batteriförordningen och Ekodesignförordningen kommer vi titta på för Viddes del. Vi jobbar dagligen med sådana frågor på RISE och hur det påverkar företagens verksamheter. förklarar Lukas Hallquist.
Kundernas behov styr utvecklingen
Rut Meyersson, Innovations- och processledare på RISE, berättar att de främst fokuserar på fyra olika affärsmodeller för Vidde och vad de kan innebära. Som kan fungera nu i uppstarten. Allt utifrån behov och önskemål från potentiella kunder inom främst business till business.
- Vi jobbar utifrån olika teser om hur en affärsmodell kan se ut för cirkulära produkter. Vi har möjligheten att jobba nära Viddes partners och potentiella kunder vilket ger oss chansen att involvera dessa i utvecklingsarbetet. Tillsammans experimenterar vi för att hitta en affärsmodell som kommer vara attraktiv för kunderna, lönsam för Vidde, cirkulär och operationellt genomförbar. Det ger oss en unik möjlighet att inte bara initialt ställa frågor, men också se var vi får värden och positiva effekter för både produkt, affär och användaren när vi jobbar med en helt ny typ av lösning, säger hon.
RISE kompetens en stor tillgång
Att RISE är inblandad i de flesta delarna i Viddes utveckling märks tydligt och det finns många fördelar med det enligt Kristine Lium.
- RISE breda kompetens och även erfarenhet har gjort det möjligt för oss att leverera proof of concept snabbt och effektivt. Under resans gång utvecklas vi också som bolag vilket gör att vårt behov av kompetens ändras. Vi ser ju även vårt bolag som ett utvecklings- och innovationsprojekt, säger hon.
Den kommande vintersäsongen är det dags för det stora genrepet i Viddes korta historia. Kunder och partners ska testköra och validera Viddes egendesignade och genomarbetade snöskoter. I takt med de sista testerna kommer Vidde analysera och justera tekniken och komponenterna löpande. Därefter startar serieproduktionen med leverans till slutkunder under vintern 2024/2025.
- Det är Skistar, Ice Hotel och Skellefteå Kraft med flera som ska testa och ge feedback på hur maskinen upplevs och fungerar. De har också varit delaktiga under hela utvecklingsfasen så det blir spännande även för dem att se om deras önskemål och uttalade behov stämmer överens med den verkliga maskinen. Så det är helt klart en milstolpe i vår korta historia, avslutar Kristine Lium.