Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Hög tid att förbereda sig för digitala produktpass

Snart kan i princip allt som säljs inom EU behöva ett så kallat digitalt produktpass. Detta ställer helt nya krav på hållbarhetsdata hos både tillverkare och importörer. Men de nya kraven kan också ge helt nya affärsmodeller. 

Under 2024 förväntas EU anta förordningen ”Ecodesign for sustainable products regulation”, förkortat ESPR. Förslaget syftar till att göra hållbara produkter till norm på EU:s inre marknad och att minska produkternas miljöpåverkan under hela livslängden.  

– En del i ESPR är så kallade digitala produktpass, förkortat DPP, säger Hanna Lindén, tf affärs- och innovationsområdeschef inom Materialomställning på RISE. 

– De digitala passen ska följa produkterna och göra det möjligt att enkelt och snabbt få all hållbarhetsdata om varan, från råvara till färdig produkt. Det kommer att vara på ”need to know basis”, det vill säga alla kommer inte att få tillgång till all data utan olika grupper får tillgång till data som är avsedd för dem. Till exempel kommer myndigheter enkelt kunna göra kontroller, kunder kommer kunna göra välgrundade val, och det kommer att bli enklare att reparera en produkt. 

Insamlad data ger möjlighet till nya affärsmodeller 

Dessutom är tanken att all denna samlade data kan ge upphov till nya, cirkulära affärsmodeller. 

– När du har all data på en och samma plats blir det väldigt mycket enklare att planera för till exempel uppgradering, återanvändning eller återvinning. Dessutom har strukturerad data i sig ett värde. Den kan ligga till grund för framtida affärer samtidigt som det förväntas innebära minskad miljöpåverkan då informationstillgång synliggör miljöpåverkan och kan stötta tillverkare och kunder att fatta hållbara val. 

Kravet på digitala produktpass innebär att produkter och/eller batcher ska ha någon form av databärare som följer med dem under hela livslängden. Men hur den kommer att fungera och vad den kommer att innehålla kan komma att variera mellan olika produktkategorier. 

- Olika kategorier har olika förutsättningar och utmaningar och därför kommer det förmodligen att bli olika krav för till exempel textil och bildäck.

För att få all information man behöver till produktpassen krävs samarbete

Hög tid att börja förbereda sig 

Hur de digitala produktpassen kommer att utformas i detalj och vad de ska omfatta är med andra ord inte helt klart än, men att de kommer är det ingen tvekan om. 

– Förordningen är visserligen inte helt klubbad än eftersom den röstas igenom i flera olika instanser, men man räknar med att ramförordningen blir helt klar redan under 2024. Sen ska utformning ske av delegerade akter för produktkategorier och där är de tidigaste förmodligen klara 2026 till 2027. 

Eftersom väldigt många kategorier av produkter som säljs på EU:s inre marknad ska omfattas är det hög tid för svenska företag att redan nu börja förbereda sig. 

– Även om man till exempel bara är underleverantör och inte säljer till slutkonsument så ingår man i en värdekedja och har ansvar för att ta fram den data som behövs. Tyvärr är det många företag som inte är medvetna om det här och inte har börjat förbereda sig. 

Men vad kan man egentligen göra om det ännu inte är klart än hur de slutgiltiga passen ska utformas? Ganska mycket, förklarar Hanna Lindén 

– För det första behöver man redan nu skaffa sig en förståelse för vad de kommande lagkraven innebär och hur de påverkar det egna företaget. 

För det andra behöver företag börja se över vilka olika leverantörskedjor man ingår i och hur relationerna där ser ut. 

– För att få all information man behöver till produktpassen krävs samarbete, och redan nu kan företag börja fundera på om man har de relationer som krävs för den utökade samverkan som kommer att behövas. 

För det tredje är det redan nu dags att inventera vilken information som finns om produkterna och hur den behöver utökas och struktureras. Det finns med andra ord en hel del att göra, och Hanna Lindéns bästa tips är att ta hjälp. 

– Jag möter en del stora företag som har resurserna själva, men känner man som företag att det känns stort och svårt att veta var man ska börja går det att vända sig till oss på RISE. Vi följer utvecklingen noga och kan uppdatera med vad som händer. 

Specialistkompetens krävs 

Dessutom har RISE mycket av den specialistkompetens som kommer att krävas för att genomföra det praktiska arbetet. 

– Till exempel har vi teknisk kompetens när det gäller allt från databaser till QR-koder, men även affärsmässig kunskap. De digitala produktpassen kan ge upphov till cirkulära affärsmodeller, men då behöver man ha kunskap om till exempel livscykelanalyser, återanvändning, affärsutveckling med mera. Rätt använt kan det här verkligen ge upphov till en spännande omställning. 

Hanna Linden

Kontaktperson

Hanna Linden

Senior forskare

+46 10 228 46 75

Läs mer om Hanna

Kontakta Hanna
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.