Kontaktperson
Penny Bergman
Marknadschef
Kontakta PennyNär människor vet hur de borde agera för att leva hållbart, men ändå gör tvärtom, finns det då något sätt att få dem att göra om och göra rätt? Svaret är ja – som en knuff i rätt riktning kan nudging ge riktigt goda resultat. Penny Bergman, enhetschef på RISE förklarar varför.
De flesta människor vill göra väl. Källsortera, välja gröna alternativ i affären, träna regelbundet. Men sen kommer vardagen emellan, framför allt alla dessa tusentals beslut vi varje dag måste fatta. Ska du gå upp eller snooza lite, vad ska du ta på dig, vad ska du äta till frukost, ska du verkligen ta kaffe, ska du ta bil eller cykel till jobbet och vilken arbetsuppgift ska du göra först och vad ska vi egentligen äta till middag ikväll?
– Människor vill göra rätt, men vi fattar så enormt många beslut varje dag att hjärnan måste ransonera sin energi. Där hjärnan kan gå på rutin och göra som den alltid har gjort kommer den att göra det, för vi har helt enkelt inte kapacitet att fatta genomtänkta beslut i varenda situation vi hamnar i, förklarar Penny Bergman, enhetschef för perception och design på RISE.
Det är här nudging kommer in i bilden. Fritt översatt till svenska innebär det att ge människor en liten knuff i rätt riktning genom att göra det enkelt för hjärnan att välja det bra alternativet istället för det dåliga.
– Nudging är att göra det lätt att göra rätt. Det handlar inte om att ge ekonomiska incitament, utan om att göra om miljön runt människan så att den förenklar snarare än försvårar det beteende vi vill främja.
Ett klassiskt exempel är skrivaren på kontoret. Om den är förinställd på enkelsidigt, ja då kommer de flesta att skriva ut på enkelsidigt, trots att det är sämre för miljön, för att vi inte vid varje enskild utskrift orkar tänka igenom beslutet.
– Ställer man däremot in den på dubbelsidigt som standard, då slipper hjärnan fatta beslutet och kan bara glida med och göra rätt automatiskt.
Men även om nudging kan låta enkelt finns det en hel del saker att tänka igenom innan man sätter igång.
– För det första måste man fundera på vad människor vill. Nudging handlar inte om att övertyga någon om en ny åsikt, utan om att hjälpa dem att göra det de redan vill antingen för egen del, till exempel träna mer, eller för samhällets del, till exempel källsortera mer.
Risken är att människor annars förblir opåverkade, eller rent av känner sig manipulerade.
– Det är därför det är så viktigt att vara tydlig med intentionen bakom nudging, att visa att vi gör det här för att vi vill uppnå det här målet, inte för att tjäna pengar eller föra någon bakom ljuset.
Det kräver en hel del kunskap om mänskligt beteende, annars kan det gå snett
Och rätt använt kan nudging ge stora effekter. Genom en sådan enkel åtgärd som att använda en storlek mindre tallrikar har många bufférestauranger fått folk att ta mindre mat vid första rundan och därmed minskat svinnet. Genom att sätta det vegetariska alternativet högst upp på menyn minskar man köttätandet. Med mera, med mera.
– Det är effektivt, men det kräver en hel del kunskap om mänskligt beteende, annars kan det gå snett. Som när en kommun försökte få folk att fimpa på speciella ställen, men istället fick folk mer sugna på att röka eftersom de blev påminda om cigaretter.
För att få till nudging som verkligen når målet är Penny Bergmans råd därför att ta extern hjälp, och att först testa i liten skala. Två saker som RISE hjälper företag och organisationer med.
– Vi har människor som är specialister både på beteenden och hur människor upplever saker. Därför kan vi hjälpa till med allt från tester till beteendestudier till undersökningar om hur människor fungerar, både på individnivå och som grupp.