Partners - skolans förnyelse
I centrum för RISE partnerskap för digitalisering och lärande finns de 12 medverkande skolhuvudmän som inom ramen för partnerskapet samverkar med såväl RISE som med andra aktörer kring tillämpad forskning på viktiga centrala utvecklingsområden. Huvudmännens representanter är mycket aktiva i nätverkande och kunskapsdelning och bidrar starkt till utveckling i framkant, såväl för de egna verksamheterna som för andra skolhuvudmän både nationellt och internationellt.
De skolhuvudmän som tillsammans utgör RISE partnerskap förskolans förnyelse är följande.
Västerviks kommun
Barn- och utbildningsförvaltningen i Västerviks kommun omfattar ca 1700 barn i förskolan, ca 3000 elever i grundskolan, 1100 gymnasieelever och ca 650 studeranden inom vuxenutbildningen. Västerviks gymnasium erbjuder 10 nationella program, tre program inom gymnasiesärskolan och fyra inriktningar på introduktionsprogrammen.
I partnerskapet är det för närvarande gymnasieskolan som deltar. I framtiden kommer även grundskolan bli mer involverad.
För gymnasieskolans del så ser vi att partnerskapet ger möjligheter till flera olika utvecklingsmöjligheter. Nätverk för pedagogiskt utbyte mellan lärare, mellan skolledare, kompetensutvecklingsinsatser, deltagande i tillämpad forskning och testbäddar som når ändå in i klassrummet till eleverna, Vinnovaprojekt som bidrar till att utveckla den pedagogiska och fysiska miljön avseende digitalisering och stöd i omvärldsbevakningen för hela organisationen. Vi vill vara en organisation som ligger i framkant när det gäller digitalisering och lärande.
Våra förväntningar är att partnerskapet ska fortsätta att stärka de delar som beskrivits ovan samt att grundskolan i Västervik blir en resurs i arbetet och ser partnerskapet som en resurs. Vi har i partnerskapet identifierat en rad missioner som vi hoppas ska bli verklighet i form av för organisationen spännande insatser projekt inte minst när det gäller digitalisering och elevhälsa, digitalisering och yrkesprogrammen och hur vi kan använda Learning Analytics vårt systematiska kvalitetsarbete.
NTI Gymnasiet
NTI Gymnasiet har skolor över hela Sverige, med fokus på teknologi, vetenskap och innovation. Samhällets digitalisering skapar både nya möjligheter och utmaningar inom alla branscher. Vårt uppdrag är att ge våra elever, oavsett program, digital spetskompetens och kunskaper i ny teknik. Vi skapar miljöer, metoder, forum och samarbeten som utvecklar förståelsen för den föränderliga värld vi lever i. Branschcertifieringar inom t ex nätverk, programmering och Adobe erbjuds, liksom kurserna Programmering och Entreprenörskap. Vår skolmiljö ska präglas av digitaliserad pedagogik utöver det vanliga, med modernt utrustade labbsalar såväl som Makerspaces, VR/AR-labb och andra innovativa miljöer, som vi anser ger eleverna viktiga komponenter utifrån den kompetens som efterfrågas och som harmonierar med vår devis om att ”Morgondagens innovationer börjar här”.
Vi vill ge våra elever största möjliga relevans i sin utbildning. Samarbetet ger oss möjlighet att utveckla ny kunskap, testa produkter, processer och system och få tillgång till omvärldsanalys och medverka i forskning i samverkan med experter. Partnerskapet syftar till att gemensamt bedriva utveckling som baseras på forskning och beprövad erfarenhet för att främja utbildning, undervisning och lärande. Våra makerspaces, där eleverna kan ta sina idéer och sin design från ritning till verklighet, togs fram i samarbete med RISE för att nämna ett exempel. Fortbildning av våra lärare med hjälp av masterclasses som tagits fram av RISE är ytterligare exempel på hur samarbetet främjar undervisning och lärande. Till syvende och sist handlar allt vi gör om att förbereda våra elever för en digitaliserad framtid och med detta bidra till en bättre skola och ett livslångt lärande.
Mölndals Stad
Knivsta kommun
Lärande förskolor och grundskolor
Skellefteå kommun
Skellefteå kommun är mitt i en spännande utveckling just nu då det pågår stora satsningar inom näringslivet som i sin tur innebär en växande befolkning. Förvaltningen Utbildning och Arbetsmarknad i Skellefteå kommun omfattar ca 3200 barn i förskolan, ca 7800 elever i grundskolan, ca 2600 gymnasieelever och ca 2000 studeranden inom vuxenutbildningen.
Vi står inför stora utmaningar när det gäller att möta behoven om kompetensförsörjning och förvaltningen Utbildning och arbetsmarknad har en central roll i att klara de förändringar som sker. En viktigt del är att nyttja digitaliseringens möjligheter för att möta kraven och bidra till en skola och utbildning i toppklass där likvärdigheten är säkerställd och ekonomin är i balans. Det är därför viktigt för oss att ingå i RISE partnerskap då det ger oss möjlighet att samverka med andra kommuner för att realisera den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet och att gemensamt vidareutveckla ett strategiskt förhållningssätt kring digitaliseringen både i avseende innovationsledning och kvalitetsledning. Vi hoppas att partnerskapet ska leda till långsiktiga samarbetsmöjligheter för utveckling och användning av bland annat IoT och AI som möter utbildningssektorns behov.
Vi deltar i projekten IoT-hubb skola och Robbit samt i fortbildning via Masterclass. Vi har tidigare deltagit i arbetet kring Digitala effektkedjor, KVAL och Learning analytics.
Lidingö kommun
Lidingö stads Lärande- och kulturförvaltning ansvarar för all utbildning inom kommunen, från förskola till vuxenutbildning, samt kultur, fritids och idrottsverksamheter.
Partnerskapet kom utifrån en önskan från ledningsgruppen att hitta alternativa forskningssamarbete. Tidigare fanns det önskemål om lektorstjänster men i dessa diskussioner framkom det ett större behov av att ingå som organisation i forskningssammanhang. Bedömningen gjordes att partnerskapet skulle få större effekter på hela organisationens lärande och utveckling. Vi ansåg att ett partnerskap kan leda till snabbare insatser i bredare perspektiv än vad en doktorsavhandling kan göra.
Vi deltar med samtliga utbildningsverksamheter från förskola till vuxenutbildning. Idag är vi aktiva partners i IoT-hubb skola, Matsvinn och Robbit. Vi har även varit aktiva deltagare i ansökningar som KVAL och Learning analytics.
Tidigare innebar partnerskapet mycket lärande och utvecklande av projekt. Vi har ett flertal medarbetare som tagit del av Masterclasses och andra fortbildningstillfällen. Nu, i coronatider, har mycket stagnerat. Vi jobbar samtidigt med att utveckla partnerskapet från att avse utbildning till att omfatta hela kommuner/organisationer.
Lunds kommun
AcadeMedia - Kreativa verksamhetsområdet
Rytmus är en del av Academedia och är Sveriges största musikgymnasium. Tillsammans med andra kreativa utbildningsanordnare inom Academedia och Rytmus bildar vi Kreativa gymnasieområdet. De andra verksamheterna representeras bland annat av LBS – kreativa gymnasiet och Designgymnasiet. Det skolorna har gemensamt är att de har fokus på kreativa utbildningar och består till största delen av utbildningar inom det estetiska programmet och teknikprogrammet.
Alla verksamheter inom kreativa gymnasieområdet har som mål att bedriva utbildningar i framkant och det är vår fasta övertygelse att det inte är möjligt utan att omvärldsspana och samverka med andra. Rytmus och LBS är två av Sveriges äldsta fristående gymnasiehuvudmän och är med i partnerskapet för att bidra med erfarenhet och att utöka sin kunskap och kompetens inom digitalisering och lärande.
Partnerskapet har varit ett ypperligt exempel på hur utveckling och utbyte sker bäst när man sätter huvudmannaform åt sidan och samarbetar enskilda och kommunala huvudmän tillsammans. Lägg därtill element av forskning och bransch så har vi en grund som borgar för kompetenshöjning och ökat perspektivseende. Vi hoppas att partnerskapet ska fortsätta driva utveckling för såväl våra verksamheter som hos andra partners. Vi hoppas också kunna nyttja kompetenser inom RISE som traditionellt inte verkar inom skolan och på så sätt bidra till att relevans i våra utbildningar.