Kontaktperson
Jonas Andersson
Senior researcher
Kontakta JonasEn paradigmskifte inom transportsystemet är här. Transport blir en handelsvara och automatisering och tjänster är möjliggörare. Eftersom förarens roll förändras från aktiv styrning till passiv medåkning måste verktygen för att förstå förarens engagemang uppdateras.
Historiskt har den mänskliga föraren alltid haft kontrollen och varit ansvarig för färden. Traditionellt är verktyg som används för att mäta förarens förmågor baserade på ögonrörelser. Metoder för att modellera beteende, både kvalitativt och kvantitativt, utvecklas tillsammans med modeller som automatiskt kan förutsäga förarens beteende.
Att bygga ett transportsystem för alla kräver förståelse för de olika trafikanternas beteende. På RISE utvecklas bred kunskap inom trafikanters beteende utifrån en tvärvetenskaplig metodik. Vi övervakar förares, passagerares och omgivande trafikanters beteende med hjälp av till exempel kamerabaserade sensorer för att få en miljö där vi automatiskt kan extrahera indikatorer som beskriver interaktion. Samspelet mellan föraren och fordonet har aldrig varit viktigare eftersom ansvaret delas mellan de två istället för att bara ligga hos föraren. Beroende på automatiseringsnivå måste fordonet veta att föraren kan ta över kontrollen.
RISE kan ge riktlinjer för hur man fångar beteende och mäter interaktion, hur man utformar system för att bli tolkingsbara och vilka variabler man ska studera för att förstå och modellera föraren.
Forskare på RISE har lång erfarenhet från transportdomänen och i nära samarbete med våra partners levererar vi värdefull insikt om produkter, företag och innovationer.