Förnybara och fossilfria drivmedel för en hållbar framtid
Transportindustrin står för en femtedel av världens utsläpp av växthusgaser. Sverige siktar på att 2045 vara ett av världens första fossilfria välfärdsländer och att redan 2030 ha en fossil-oberoende fordonsflotta. Reduktionsplikten är ett politiskt verktyg som används för att nå detta mål med en stegvis ökad inblandning av förnybara komponenter i bensin och diesel. Även EU har mål för ökad andel förnybart inom vägtransport. De senaste åren har det även kommit styrmedel för hållbara flygbränslen och på lång sikt är det i flyget och den marina sektorn den stora efterfrågan på flytande biodrivmedel kommer att finnas, eftersom en omfattande elektrifiering förväntas för landtransporter.
RISE storsatsar på förnybara drivmedel för dessa olika sektorer, inklusive unik forskningsinfrastruktur för olika processer för omvandling av biomassa. Tyngdpunkten ligger på utveckling av processer och system för förnybara drivmedel och gröna kemikalier från rest- och biprodukter med ursprung i jordbruk och skogsindustri. Ett resurseffektivt utnyttjande av den begränsade biomassa-resursen är en nyckelfråga för framtidssäkrade omvandlingsprocesser. Det finns även ett framväxande intresse i samhället för biogen koldioxid som råvara för drivmedel och material. Även här har RISE både forskningsverksamhet och forskningsinfrastruktur som kan bidra till utveckling och kommersialisering av dessa tekniker.