Kontaktperson
![BATMAX project overview](https://www.ri.se/sites/default/files/styles/main_article/public/2024/01/BATMAX%20project%20overview.png.webp)
BATMAX
BATMAX-projektet syftar till att bana väg för nästa generations avancerade databaserade och anpassningsbara batteristyrningssystem som kan uppfylla behoven och kraven för olika mobila och stationära applikationer och användarfall.
![](/sites/default/files/styles/text_paragraph/public/2024-01/BATMAX%20transparent.png.webp)
Transportsektorn står för ungefär en fjärdedel av de totala växthusutsläppen i EU, med vägfordon som står för över 60 % av utsläppen. Den europeiska gröna given anger ambitiösa mål för att minska klimatförändringarna, där alla 27 EU-medlemsstater är dedikerade till att göra EU till världens första koldioxidneutrala kontinent till 2050. De har åtagit sig att minska utsläppen med minst 55 % till 2030 jämfört med 1990 års nivåer, med målet att uppnå ett fossilfritt samhälle år 2050. Utvecklingen av effektivare och tillförlitliga batterisystem är avgörande för att uppnå dessa mål.
BATMAX-projektets huvudmål är att optimera batterisystemets prestanda genom att förbättra dess säkerhet, tillförlitlighet, livslängd och livstidskostnad. För att uppfylla huvudmålet bygger BATMAX-partners ett ramverk (hårdvara och mjukvara) för nästa generations batteristyrning genom att anta framväxande teknologier för en holistisk datahantering. Avancerade algoritmer för Battery Management System (BMS) kopplade till digitala tvillingar i realtid kommer att kombinera data från simulerings-, laboratorie- och driftsfall för att ge nästa generations batteristyrning.
RISE kommer att utföra icke-förstörande säkerhetskritisk provning (light abuse testing) av stora pouchceller, identifiera säkerhetsgränser och State-of-Safety (SoS) för cellerna baserat på testerna och utföra säkerhetskritisk modellering och simulering av tryckeffekter.
Mål
- Utveckla ett system för att effektivt parametrisera fysikaliska modeller.
- Utveckla hårdvara som använder avancerade sensorer för att förbättra anslutning och datadelning för att stödja batteriets BMS.
- Utveckla hybridmodeller (databaserade och fysikaliska modeller) och AI-drivna modeller för att optimera batteriets livslängd och förbättra batteriets BMS.
- Integrera BMS med ett ramverk för digital tvilling för att möjliggöra dynamisk drift.
![](/sites/default/files/styles/text_paragraph/public/2024-01/EN-Funded%20by%20the%20EU-PANTONE_0.jpg.webp)
Sammanfattning
Projektnamn
BATMAX
Status
Pågående
RISE roll i projektet
Deltagare
Projektstart
Varaktighet
3.5 år
Partner
TEKNOLOGIAN TUTKIMUSKESKUS VTT OY, SINTEF AS, SINTEF ENERGI, FRAUNHOFER-GESELLSCHAFT ZUR FÖRDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG E.V., RISE FIRE RESEARCH AS, AVESTA BATTERY & ENERGY ENGINEERING , CORVUS ENERGY AS, VALMET AUTOMOTIVE EV POWER OY, LUMENCY, ELECTRICITE DE FRANCE, CSEM CENTRE SUISSE D’ELECTRONIQUE ET DE MICROTECH, RTD TALOS LIMITED
Projektets webbplats
Koordinator
TEKNOLOGIAN TUTKIMUSKESKUS VTT OY
Projektmedlemmar
![Ellen Scott](/sites/default/files/styles/profile_single/public/2022/04/Ellen%20Scott_2_0.jpg.webp)