Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
BATMAX project overview

BATMAX

BATMAX-projektet syftar till att bana väg för nästa generations avancerade databaserade och anpassningsbara batteristyrningssystem som kan uppfylla behoven och kraven för olika mobila och stationära applikationer och användarfall.

Transportsektorn står för ungefär en fjärdedel av de totala växthusutsläppen i EU, med vägfordon som står för över 60 % av utsläppen. Den europeiska gröna given anger ambitiösa mål för att minska klimatförändringarna, där alla 27 EU-medlemsstater är dedikerade till att göra EU till världens första koldioxidneutrala kontinent till 2050. De har åtagit sig att minska utsläppen med minst 55 % till 2030 jämfört med 1990 års nivåer, med målet att uppnå ett fossilfritt samhälle år 2050. Utvecklingen av effektivare och tillförlitliga batterisystem är avgörande för att uppnå dessa mål.

BATMAX-projektets huvudmål är att optimera batterisystemets prestanda genom att förbättra dess säkerhet, tillförlitlighet, livslängd och livstidskostnad. För att uppfylla huvudmålet bygger BATMAX-partners ett ramverk (hårdvara och mjukvara) för nästa generations batteristyrning genom att anta framväxande teknologier för en holistisk datahantering. Avancerade algoritmer för Battery Management System (BMS) kopplade till digitala tvillingar i realtid kommer att kombinera data från simulerings-, laboratorie- och driftsfall för att ge nästa generations batteristyrning.

RISE kommer att utföra icke-förstörande säkerhetskritisk provning (light abuse testing) av stora pouchceller, identifiera säkerhetsgränser och State-of-Safety (SoS) för cellerna baserat på testerna och utföra säkerhetskritisk modellering och simulering av tryckeffekter.

Mål

  • Utveckla ett system för att effektivt parametrisera fysikaliska modeller.
  • Utveckla hårdvara som använder avancerade sensorer för att förbättra anslutning och datadelning för att stödja batteriets BMS.
  • Utveckla hybridmodeller (databaserade och fysikaliska modeller) och AI-drivna modeller för att optimera batteriets livslängd och förbättra batteriets BMS.
  • Integrera BMS med ett ramverk för digital tvilling för att möjliggöra dynamisk drift.
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them. Grant Agreement: 101104013
Ellen Scott
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.