Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Bild som visar laddare och bilar i en stad
Foto: Hampus Alfredsson

El för ännu fler

Projektet El för ännu fler har målet att utveckla ett beslutsstödsverktyg för etablering av publik hemmaladdning i städer och för boende i flerbostadshus där tillgången till laddning i hemmet är begränsad.

 

Laddningsbara bilar spelar en viktig roll för att underlätta samhällets omställning och för att vi ska nå klimatmålen. Transportsektorn elektrifieras i snabb takt men ett betydande hinder är tillgång till publik hemmaladdning för boende som saknar egen parkeringsplats och därmed rådighet att installera sin egen laddare.    

Utmaningen är betydande: Cirka hälften av Sveriges hushåll bor i flerbostadshus, och många har begränsade möjligheter till hemmaladdning. En viktig fråga när andelen laddbara fordon ökar är hur potentiella elbilsanvändare som idag inte har tillgång till laddning hemma eller i nära anslutningen till hemmet ska kunna ställa om. Det är viktigt att hitta lösningar för att säkerställa en effektiv och rättvis elektrifiering, vilket är viktigt om inte elektrifieringen ska kunna nå en större andel av Sveriges hushåll. Om hushåll som inte kan använda egna laddare istället kan dra nytta av publik laddinfrastruktur, skulle problematiken minskas och risken för att elektrifieringstakten mattas av minska. Men kunskapen om var, när och hur den offentliga laddinfrastrukturen ska byggas för att möta framtida behov behöver utforskas ytterligare.  

Projektet El för ännu fler syftar till att adressera just den utmaningen genom utveckling av ett beslutsstödsverktyg som ska kunna bistå ännu i både offentlig och privat sektor med information om var det är lämpligt att bygga ut laddinfrastruktur. Verktyget ska kunna uppskatta och möta laddbehovet med hög geografisk upplösning på en nationell skala. Viktig indata till verktyget är studier om detaljerade områden, användare, affärsmodeller och omvärldsbevakning som också är en del av projektet. Den nya kunskap och nya affärsmodeller som genereras från projektets resultat avser bidra till att skapa en fungerande publik laddinfrastruktur som främjar utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle. 

Målet är att bidra till en ändamålsenlig och samhällsekonomiskt effektiv utbyggnad, samt även att snabba på och ge förutsättningar för en jämlik och rättvis elektrifiering för fler. Projektet kommer även att detaljstudera enskilda stadsområden, undersöka användarbehov och preferenser, dra lärdomar från föregångsstäder internationellt. Därtill kommer affärsmodeller analyseras, samt lämpligheten för etablering av laddinfrastruktur i olika perspektiv och olika aktörers roller i etableringen av laddinfrastruktur. RISE är projektledare men kommer även att arbeta med utvecklingen av beslutsstödsverktyget, användare samt bistå i övriga arbetspaket. 

Sammanfattning

Projektnamn

El för ännu fler

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Koordinator, projektledare och deltagare

Projektstart

Varaktighet

2 år

Partner

RISE, Lindholmen Science Park, Power Circle, Volvo Cars, Göteborg Stads Parkering, Stockholm Stad, Sveriges Allmännytta, ChargeNode, Göteborg Energi, Eways, Volvofinans Bank, Milepost, MER, Waybler och Ellevio

Finansiärer

Vinnova FFI

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

11.Hållbara städer och samhällen

Kontaktperson

Jens Hagman

Forskare

+46 70 665 75 79

Läs mer om Jens

Kontakta Jens
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Hampus Alfredsson

Kontaktperson

Hampus Alfredsson

Researcher

+46 72 451 40 11

Läs mer om Hampus

Kontakta Hampus
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.