Kontaktperson
Fredrik Cederstav
Projektledare
Kontakta FredrikProjektets övergripande syfte är att tydliggöra potentialen att förverkliga elflyg i Sverige, såväl teoretiskt som praktiskt, vilka alternativa lösningar som finns, samt hur detta kan komma att se ut till 2030
ELFLYSVE tar hänsyn till systemkomponenterna som påverkar genomförbarheten av elflyg: drivlina, luftrummet och flygplatsen.
Mer specifikt beaktar vi följande forskningsfrågor:
• Vilka alternativa elflygplanstekniker är möjliga till 2030, vilka prestanda kan förväntas, och hur beter de sig i luftrummet?
• Hur påverkar introduktion av nya elflygplanstekniker befintlig luftrumsstruktur och flygtrafikledning i mixad trafik med konventionellt flyg?
• Vilka energitekniska systemlösningar finns för att möta energi- och effektbehoven från elflyget på flygplatserna, vilka ekonomiska och affärsmässiga implikationer medför dem, och vilken roll kan framtidens flygplats få som energihubb?
ELFLYSVE går på djupet vad gäller förväntad teknisk och operativ prestanda fram till 2030. Projektet tittar också närmare på hur flygledning och drift av framtida elflygplan kring och på flygplatser kan fungera, följt av tekno-ekonomisk analys för energi- och effektförsörjning.
Resultaten skapar värde till flera intressenter, såsom flygplatser och operatörer, ansvariga för flygtrafikledningstjänst, myndigheter och regleringsorgan, energiföretag, flygbolag och markhanteringsföretag, miljö- och samhällsintressenter, investerare samt akademiska partners och forskningsinstitut.
ELFLYSVE
Pågående
Operativ projektledare, forskning
15 månader
8,4 mkr
Chalmers, Linköpings universitet, Örnsköldsvik Airport, Swedavia Airports, Vattenfall, Heart Aerospace
Fredrik Cederstav Hampus Alfredsson Patrik Ollas Pavithra Gopalakrishnan Jonas Hellgren