Kontaktperson
Anders Lundblad
Forskare
Kontakta AndersI en gemensam satsning tar Umeå kommun, Swedavia, RISE och Umeå energi tillsammans betydande steg för att förbereda etableringen av vätgas på flygplatser och möjliggöra vätgasflyg till 2035 med projektet FLYH2UME.
FlyH2UME är ett treårigt projekt där ett konkret resultat av projektet väntas bli en skiss på vilka anläggningar som krävs för att etablera och skala upp möjligheter att tanka vätgasdrivna flygplan. Umeå Airport kommer att stå modell för lösningar på mindre och mellanstora flygplatser.
Projektet FlyH2UME utvecklar kunskap och förbereder för en skalbar anläggning på Umeå Airport för flyg drivet av väte. Projektet medverkar till att accelerera omställningen till ett fossilfritt flyg med fokus på vätgas och flytande väte som drivmedel. Vid sidan om flygplatsernas utveckling pågår även utvecklingen av flygplan, produktionsvägar för vätgas och elnätets kapacitet.
Projektet FlyH2UME gräver djupare i förutsättningarna på Umeå Airport och ska föreslå konkreta åtgärder för att möta upp framtidens behov av vätgas och flytande väte, med utgångspunkt i den regionala marknaden för vätgas. En viktig del gäller säkerhetskrav som måste följas vid hantering av vätgas och flytande väte. Utformningen av vätgasanläggningen och dess uppskalning väntas stå som modell för andra flygplatsers etablering av vätgasflyg. Projektet är därför relevant för andra flygplatser och städer i Sverige och internationellt.
Parterna har tidigare samverkat i projektet Fossilfritt flyg i norra Sverige (FFFLY). Där genomfördes en bred utredning för flygets klimatomställning, förutom vätgasdrivet flyg, även biodrivmedel för flyg (SAF) och elflyg. Parterna fördjupar genom FLYH2UME kunskaperna kring just väte.
FlyH2UME
Pågående
Expert
Tre år
6,9 mkr
Umeå kommun, Swedavia, Umeå Energi
Paul Adams Pavithra Gopalakrishnan Anna Gemzell Olesia Danyliv