Kontaktperson
Sara Ranäng
Forskare
Kontakta SaraEn kunskapssammanställning om godstransporter i tidiga faser i samhällsplaneringen. Resultat från en förstudie av två stadsutvecklingsprojekt: Mälarporten i Västerås och Tomtebo Strand i Umeå.
Det genomförda projektet var en förstudie kring hur städer kan planera och bygga för att möta framtidens behov avseende leveranser till boenden och verksamheter. Det handlar om att skapa en trevligare stadsmiljö, samtidigt som människors behov av leveranser och sophantering säkras. Förstudien har genomförts inom ramen för Drive Sweden med ekonomiskt bidrag från Vinnova, under perioden november 2021 till och med juni 2022.
En stor utmaning inom hållbar stadsutveckling är att få till en trevlig stadsmiljö för människor samtidigt som vi ser till att det finns säkra system för sophantering och leveranser med gods och varutransporter. Transporter krävs för invånarnas dagliga liv och för företagens verksamheter, men de tar också plats i gaturummet. De påverkar trafiksäkerheten, ökar utsläppen och orsakar buller i stadsmiljön. Förstudien indikerar att det finns stora möjligheter att få till bra lösningar för godstransporter i tidigt planeringsskede om dessa frågor inkluderas i planeringsprocessens alla olika skeden. Behov av mer kunskap, verktyg samt ökad samverkan har identifierats.
Denna förstudie bidrar med insikter om hur städer kan planera och bygga för att möta framtida behov av leveranser till boende och verksamheter. Syfte har varit att undersöka möjligheter och hinder i samband med planering av nya stadsdelar för att framtidssäkra effektiva leveranser som möter visioner/mål i framtidens hållbara samhälle i en föränderlig värld. Kartläggning av städer och stadsutvecklingsprojekt har skett genom en serie dialogmöten med utgångspunkt i ett frågeformulär samt studier av underlagsmaterial.
Förstudieresultatet har dokumenterats i en rapport som i sin helhet finns på DIVA. Utgångspunkten har varit att innehållet ska vara användbart för de deltagande kommunerna, men även för andra kommuner eller andra intressentgrupper. Rapporten kan läsas i sin helhet eller enbart utvalda delar, beroende på läsarens intresse. En läsanvisning har tagits fram. Rapporten inleds med ett avsnitt om kontexten för hållbara transporter, utvecklingen av godstransporter, godstransporter i fysisk planering och logistiksystemet för leveranser till, från och inom en stadsdel som bas för kartläggningen.
Om du är intresserad av dialog kring innehållet i rapporten och/eller att vara delaktig i fortsatt arbete kring dessa frågor. Kontakta oss gärna!
First / Last mile delivery
Avslutat
Koordinator
8 månader
Västerås Stad - Mälarporten, Umeå kommun - Tomtebo strand
Sara Ranäng Mattias Esbjörnsson
Transport och LogistikDagens PSVästerås Stad
Länk till rapport