Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

H2 – By the book

H2 – by the book är ett innovationsprojekt som syftar till att analysera och klargöra de steg som ingår i den alternativa designprocessen för vätgasdrivna fartyg, enligt MSC.1/Circ.1455 Guidelines for the approval of alternatives and equivalents as provided for in various IMO instruments. 

Projektet har utgått från ett verkligt fallfartyg, Beluga 24, som är ett höghastighetspassagerarfartyg som planeras att utrustas med bränsleceller och komprimerad vätgas som bränsle. Fartyget omfattas av EU-direktiv 2009/45/EG om säkerhetsbestämmelser och säkerhetsnormer för passagerarfartyg, som i svensk rätt införlivats genom Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2019:120) om passagerarfartyg på inrikes resa. I brist på specifika regler för vätgas, ett bränsle med låg flampunkt, blir de funktionskrav som finns i IGF-koden dimensionerande. Interimriktlinjer för vätgas är dock på väg att tas fram inom IMO.

Projektet har genomfört följande aktiviteter:

  • Analys av tillämpliga regler och krav.
  • Grundläggande riskanalys (HAZID, workshop 1) för vätgasinstallationen på Beluga 24
  • Teknikkategorisering av vätgasförvaring, bunkring och bränsleceller enligt MSC.1/Circ.1455 (workshop 2).
  • Gapanalys av utvalda funktionskrav från IGF-koden (workshop 2).
  • Ytterligare analys av ”medel” och ”höga” riskscenarier (workshop 2).

Projektet diskuterar statusen för existerande och kommande regelverk och riktlinjer för vätgasbaserade fartyg, samt hur designprocessen för andra fartygstyper skulle skilja sig. Slutsatserna är att processen för alternativ design är komplex och resurskrävande men att det samtidigt inte bör komma som en överraskning att mål- och funktionsbaserade regelverk är svåra att uppfylla när det saknas preskriptiva regler att följa. En kritisk del av arbetet är att etablera acceptanskriterier som motsvarar en konventionell design. Samtidigt sker en snabb utveckling av preskriptiva regler för vätgas som kommer underlätta designprocessen framöver. 

Projektet föreslår också några områden för fortsatt forskning, exempelvis standardisering av bedömningskriterier vid de initiala riskanalyserna, bedömning av vätgasutsläpp via ventmast, certifiering och godkännande av fartyg som omfattas av TSFS 2017:26 och utveckling av slutgiltig design. Förutom denna rapport har en Quick Guide tagits fram för att klargöra de viktigaste stegen i den alternativa designprocessen.

Ladda ner vår quick guide här!

quick-guide_EN_2024_v2.pdf (pdf, 204.94 kB)

Sammanfattning

Projektnamn

H2 – By the book

Status

Avslutat

Region

Region Skåne

RISE roll i projektet

Projektledare, projektdeltagare

Projektstart

Varaktighet

1 år

Partner

Uppsala Universitet , Green City Ferries , DNV, Transportstyrelsen

Finansiärer

Lighthouse Swedish maritime competence center

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

13.Bekämpa klimatförändringarna

Kontaktperson

Ellinor Forsström

Projektledare

+46 10 516 55 91

Läs mer om Ellinor

Kontakta Ellinor
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Tobias Olsson
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.