Kontaktperson
Magnus Edin
Projektledare
Kontakta MagnusVätgas har identifierats som ett av framtidens bränslen för flyget. GKN Aerospace investerar tillsammans med sex partners i utvecklingen av nyckelkomponenter för vätgasdrivna flygmotorer. RISE kommer att bidra med expertis inom kompositmaterial.
Europas flygindustri har tydliga mål för att uppnå nettonollutsläpp till 2050. De tekniker som förväntas ge störst klimatnytta är nya flygplan som drivs av flytande väte i gasturbiner. H2JET-projektet kommer att påskynda denna utveckling.
GKN Aerospace uppskattar att 50-90% av dagens koldioxidutsläpp från flyget kan elimineras av vätgasflyget, vilket skulle innebära minst 500 miljoner ton per år globalt. Prognoser för resevolymer när vätgasflygningar kan bli tillgängliga gör det dock troligt att utsläppsminskningarna snarare kan ligga runt 1000-3000 miljoner ton per år.
Energimyndigheten stödjer projektet med cirka 15 miljoner kronor och totalt investeras 24 miljoner kronor. Förutom GKN Aerospace deltar Chalmers tekniska högskola, Lunds universitet, Kungliga Tekniska Högskolan, Högskolan Väst, RISE och Oxeon (SMF). Projektdeltagarna kommer att utveckla tekniska lösningar för tre viktiga delsystem för vätgasdrivna flygmotorer för civila medeldistansflygplan.
RISE kommer att bidra med expertkunskap inom kompositmaterial. Stödja med materialval, testkunskap, design och simulering, prototyper och automatiserade tillverkningstekniker.
Väte har pekats ut som ett av framtidens bränslen för flyget. Flygplanstillverkaren Airbus har lanserat att man har för avsikt att utveckla tre konceptflygplan, som alla är baserade på vätgasteknik till 2035.
H2JET
Avslutat
Delatagare
18 months