Kontaktperson
Ellinor Forsström
Projektledare
Kontakta EllinorGröna transportlösningar med vätgas kommer att spela en nyckelroll för att uppnå EU:s energi- och klimatmål. Syftet med Interreg NSR-projektet HyTrEc2 är att skapa förutsättningar för att en marknad för bränslecellsfordon kan utvecklas, och att bidra till att Nordsjöregionen utvecklas till ett kompetenscentrum för detta teknikområde.
I HyTrEc2 har åtta organisationer med intresse för och erfarenhet av vätgas samarbetat kring utvecklingen av strategier och initiativ för att stödja användningen av vätgas inom transport- och energisektorerna i Nordsjöregionen (NSR). Partnerskapet kom från Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Sverige och Norge.
Projektet har syftat till att bidra till minskade kostnader för vätgasfordon och minskade CO2-utsläpp bland annat genom att förbättra driftseffektiviteten hos ett brett spektrum av fordon, förbättra leverantörskedjor och utbildningar och utveckla innovativa metoder för produktion, lagring och distribution av grön vätgas. Projektet har kompletterat nationella program och underlättat gemensamma strategier för infrastruktur och gemensamma standarder.
Inom projektet genomfördes tester på 33 olika bränslecellsfordon, såsom bilar, skåpbilar, stora lastbilar och sopbilar, med syfte att förbättra driftseffektiviteten. Cenex genomförde försöken och analyserade resultaten. Drenthe drev också ett ”Sustainable Transport Living Lab”, som involverade test och utvärdering av en bilpool för lokal myndighetspersonal. Ett liknande hållbart transportnav testades på Groningens flygplats. Lagstiftning för vätgastransporter och gemensamma standarder i Nordsjöregionen har också kartlagts och presenterats i en rapport.
RISE har levererat en driftssimulering av 5-9 tons gaffeltruckar med bränslecellsdrift, som finns tillgänglig på projektets egen hemsida. https://northsearegion.eu/hytrec2/deliverables-documents/
The Arctic University of Norway (UiT) ledde aktiviteter kopplade till utveckling och utbildning i försörjningskedjan för vätgas. Aktiviteterna har inkluderat exempelvis utbildning och spridning av resultaten från HyTrEc2 fordonstester, kartläggning av försörjningskedjan för vätgas, utveckling av utbildningsmoduler samt att anordna transnationella B2B-möten.
RISE var WP-ledare för ett arbetspaket inom produktion, lagring och distribution av grön vätgas. Utöver att innovativa demonstrationsprojekt har genomförts har RISE gjort en stor studie som undersöker hur kostnadseffektiviteten i produktion och distribution av grön vätgas samt driften av tankstationer för vätgas kan förbättras. Rapporten finns tillgänglig att läsa på projekthemsidan. hytrec2-wp42-rise-business-case-and-economic-modelling-for-green-h2-production.pdf (northsearegion.eu)
RISE har också under den sista delen av projektet genomfört en studie kring vätgastillämpningar i hamnar och affärsmodeller för dessa. Rapporten har nyligen publicerats: RISE Report on Hydrogen in Ports Published!, Interreg VB North Sea Region Programme.
HyTrEc2
Avslutat
Deltagare, WP-ledare
7 år
6 180 602 €
The Centre of Excellence for Low Carbon and Fuel Technologies (CENEX) , University of Tromoso - The Arctic University of Norway , The Agency for Communication, Organisation and Management, atene Kom, Provincie Drenthe, Gemeente Groningen, Aberdeenshire Council