Kontaktperson
Kunnig på nätet - spridning och utveckling
Hur påverkas vi av det vi möter på nätet – och vilken betydelse har vårt eget beteende?
Inom projektet Kunnig på nätet har workshopmaterialet HashtagJag utvecklats vidare som ett stöd för unga att utforska digitala påverkansmekanismer, identitet och ansvar.
Materialet är fritt att använda och finns tillgängligt för både skola och civilsamhälle.

HashtagJag är ett interaktivt workshopmaterial som ger unga verktyg att förstå hur digitala påverkansfenomen fungerar – och vilken roll de själva spelar i det nätbaserade informationsflödet. Innehållet bygger på erfarenheter från ett tidigare projekt om informationspåverkan, och har i detta projekt vidareutvecklats för att nå fler målgrupper.
Huvudmålgruppen är ungdomar i gymnasieåldern, men materialet innehåller också tips för arbete med högstadieelever. En särskild handbok har tagits fram för användning i sammanhang utanför skolan, som studieförbund eller fritidsverksamheter.
Så går det till
HashtagJag kan genomföras som en hel workshop eller i fristående delar. Tidsåtgången är ca 1,5–2,5 och fungerar bäst i grupper om 4–6 deltagare. Deltagarna får tillsammans utforska hur identitet, påverkan och avsändare samspelar i den digitala miljön genom tre övningar:
- Identitetskarta – varje deltagare skapar en egen identitetskarta och byter med någon i gruppen.
- Gruppövning med kortlek – gruppen löser en utmaning med hjälp av en kortlek om vilseledande påverkansmetoder.
- Påverkanskampanj – varje deltagare skapar en fiktiv kampanj riktad mot en kompis i gruppen, med hjälp av dennes identitetskarta.
Det finns även en digital version av kortleken samt quizet Bland Botar och Troll där man på egen hand kan testa sin förståelse för olika former av påverkan online.
Tillgängligt för alla
Workshopguide, handledning, kortlek (både tryckt och digital) samt quiz finns att ladda ner längst ner på sidan. Materialet är fritt att använda och anpassa.
Projektet har genomförts med stöd från Region Norrbotten och Sparbanken Nord.

Bakgrund
RISE Interactive inledde arbetet med HashtagJag inom projektet Kunnig på nätet – om påverkan (2018–2019), där målet var att utforska ungas kunskap om informationspåverkan och hur man kan arbeta med ämnet i skolan. Syftet var att ta fram en prototyp för ett verktyg som stödjer lärande om digital påverkan på ett sätt som utgår från ungas egna erfarenheter.
Resultatet blev workshopen HashtagJag – ett material som lyfter frågor om identitet, sårbarhet och strategier för påverkan på nätet. Under projektets första fas togs idéer fram kring hur materialet kunde användas. I det fortsatta arbetet har materialet färdigställts, testats och spridits till ett antal gymnasie- och högstadieskolor, som även fått stöd i hur det kan användas i undervisning.
HashtagJag tar sin utgångspunkt i ungas vardagliga internetanvändning och fokuserar på att stärka deras förmåga att genomskåda illasinnad påverkan. Genom att arbeta med sina egna identiteter och reflektera över sårbarheter får eleverna syn på hur påverkansstrategier fungerar – och hur de själva kan förhålla sig kritiskt och medvetet till dem. Materialet har även fungerat väl som ett komplement till undervisning om källor och informationsgranskning.
Vi vill särskilt tacka de som bidragit i kvalitetsarbetet med materialet: Karl Rönnbäck, medielärare och IT-Utvecklare Piteå kommun och Camilla Hermansson, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet.
Användarvillkor: Materialet "Kunnig på nätet" är skapat av RISE och licensierat under Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Allt digitalt material för nedladdning (PDF)
Arbetsblad Identitetskarta (pdf, 117.99 kB)
Arbetsblad Påverkanskampanj (pdf, 178.88 kB)
Emojis och symboler (pdf, 3.28 MB)
Exempel på identitetskarta (pdf, 1.3 MB)
Exempel på påverkanskampanj (pdf, 355.95 kB)
Facit till kortleken (pdf, 4.49 MB)
Handbok för lärare (pdf, 1.92 MB)
Handbok för övriga workshopledare (pdf, 2.01 MB)
Distansundervisning: Instruktion för workshop online (pdf, 60.46 kB)
Kortlek informationspåverkan för utskrift (pdf, 1.9 MB)
Sammanfattning
Projektnamn
Kunnig på nätet-spridning
Status
Avslutat
Region
Region Norrbotten
RISE roll i projektet
Projektägare
Projektstart
Varaktighet
1 år
Finansiärer
Sparbanken Nord, Region Norrbotten
Projektmedlemmar
Britta Elfving Persson Kristin Hammarberg Elin Hollström Hanna Rönntoft Johan Fagerlönn Anna Sirkka
Extern press
Bidrar till FN:s hållbarhetsmål
