Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Prototypen Pebbles

Levande berättelser

I projektet utforskades sätt att utveckla, tillgängliggöra och levandegöra livsberättelser i mötet mellan äldre personer, personal och anhöriga. Målet var att skapa en lösning där välmående, social interaktion och möjlighet att förmedla sin identitet står i fokus.

Utmaningen

Livsberättelser är samlad information om en person, allt ifrån dess historia till preferenser och vanor. Metoden används ofta inom vård och omsorg för att skapa förutsättningar för personcentrerad vård. Berättelserna spelar en vital roll för många människor då det är ett verktyg som ger möjlighet att se bortom diagnoser. Problemet med metoden idag är att berättelserna ofta ligger ”gömda” i journalsystem och inte är tillgängliga i det dagliga arbetet. De är också tidskrävande att hämta in vilket medför risk att de prioriteras bort samt att de inte uppdateras när personen med tiden förändras.

Målsättningen

Genom en iterativ och användardriven process har projektet utforskat hur multisensoriska interaktiva livsberättelser kan utformas för att:

  • förmedla känslan av identitet och samhörighet
  • skapa en upplevelse för flera sinnen - väcka minnen, inspirera till aktiviteter, samtal och bidra till välmående
  • vara användbar & tillgänglig för personalen i det dagliga arbetet
  • öka delaktigheten i den egna vårdsituationen & sociala sammanhang

Konceptet som utvecklades under projektet har utformats som en prototyp som har testats och utvärderats av användarna i deras verkliga kontext, det vill säga personal och vårdtagare på äldreboende, anhöriga och äldre som ännu bor hemma.

Resultatet

Prototypen Pebbles är formade som stenar med en digital kärna, vilket gör att de kan uppdateras och anpassas utifrån användarna. De 3D-printade stenarna har en digital skärm där det kan visas bilder, fakta och frågor som väcker samtal och lyfter vad en person tycker om och har upplevt - eller vill uppleva. Den tillhörande applikationen “Hissa och dissa” som man når via en surfplatta, mobil eller dator är ett sätt för användarna att välja det innehåll som ska skickas till Pebbles. Alla bilder som personen klickar tummen upp på i ”Hissa och dissa” sparas på personens profil och kan sedan skickas till stenarna för att titta på. En vibration uppmärksammar användaren att en ny bild syns på stenarna. 

Pebbles kan exempelvis användas i mötet mellan personal och äldre personer som bor på särskilt boende. Genom att personalen lär känna personen ökar möjligheten att ge en personcentrerad vård och att skapa aktiviteter som är anpassade för individen. Samtalen som uppstår kan även öka känslan av samhörighet och livskvalitet för den äldre. Lösningen kan också användas tillsammans med anhöriga eller andra äldre som bor på boendet som en gemensam aktivitet i exempelvis allrummet eller köket.

Demonstration av "Hissa & dissa"

Användarna för samtal kring bilderna som visas på skärmen och väljer tummen upp (hissa) eller tummen ned (dissa) på bilderna för att göra ett urval. De bilder som får tummen upp sparas i en samling som sedan kan skickas till Pebbles. 

Demonstration av "Pebbles"

Användarna kan antingen skicka bilder till Pebbles från Hissa och dissa-sessionen eller från färdiga kategorier på olika teman (exempelvis natur, resor eller sport). De bilder som skickats till Pebbles visas på en digital skärm på "stenarnas" undersidor. När användarna har tittat på bilden kan de vända på dem för att invänta en ny bild. Om användaren håller stenen i handen kan de också känna att den vibrerar när bilden byts. På så sätt blir det tydligt att något nytt har hänt. 

Publikationer

AHFE International Conference 2013 Life Stories – Developing an Interactive Solution for Reminiscence and Communication.
AHFE Open Access, vol 88. AHFE International, USA.http://doi.org/10.54941/ahfe1003660

AHFE International Conference 2014 Evaluation of an Interactive Solution for Reminiscence and Communication.  
AHFE Open Access, vol 133. AHFE International, USA.http://doi.org/10.54941/ahfe1004890

Sammanfattning

Projektnamn

Levande berättelser

Status

Avslutat

RISE roll i projektet

Projekt- och innovationsledning

Projektstart

Varaktighet

3 år

Total budget

5400000

Partner

Betaniastiftelsen, Aging 2.0, Piteå kommun, Socialförvaltningen, Minnity, Kalix Visningsrum

Finansiärer

Familjen Kamprads stiftelse

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

3.Hälsa och välbefinnande

Kontaktperson

Marie Sjölinder

Senior Researcher

Läs mer om Marie

Kontakta Marie
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Elin Hollström

Kontaktperson

Elin Hollström

Project manager

0730407743

Läs mer om Elin

Kontakta Elin
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.