Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Skärmdump av Rutch Race, ett spel utvecklat av RISE för Liseberg
Foto: Erik Einebrant

Liseberg VR

RISE och Liseberg, Göteborgs nöjespark, utforskar hur framväxande teknologier som virtuell verklighet, rörelsesimulering och tillgängliga utvecklingsplattformar passar in i framtidens underhållning.

Liseberg öppnades 1939 och är en av Skandinaviens mest besökta nöjesparker. Parken har varit värd till en mängd attraktioner genom åren, inklusive flera berg- och dalbanor.

I ett tidigare projekt utvecklades en virtuell verklighetsinstallation som simulerade Valkyria, en "dive coaster" som når topphastigheter på cirka 105 kilometer i timmen. När den riktiga berg- och dalbanan blev färdigbyggd blev simuleringen onödig och nya syften eftersöktes åt dess hårdvara.

I projektet Liseberg VR utforskas därmed hur spelutvecklare och annan personal på Liseberg kan använda moderna utvecklingsplattformar samt hur andra aktörer kan bjudas in genom den sortens teknologi.

Under projektet har en speldesign tagits fram i samarbete mellan RISE och Liseberg givet nöjesparkens expertis om sin egen målgrupp och tekniska begränsningar. RISE har, utöver att leda projektet, utbildat parkens spelutvecklare i modern, digital spelutveckling, utforskat möjliga innovationsvinklar för parken samt utvecklat ett nytt spel. Projektet har även utforskat vidare frågor, såsom funktion, behov och möjligheter hos framtidens nöjespark.

Sammanfattning

Projektnamn

Liseberg VR

Status

Avslutat

Region

Västra Götalandsregionen

RISE roll i projektet

Projektledare

Projektstart

Varaktighet

1 år

Total budget

300000

Partner

Liseberg

Finansiärer

Liseberg

Projektmedlemmar

Erik Einebrant

Kontaktperson

Erik Einebrant

Researcher, designer & developer

+46738351442

Läs mer om Erik

Kontakta Erik
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.