Kontaktperson
Marcus Linder
Enhetschef
Kontakta MarcusHur mäter vi kostnadseffektivt den cirkulära ekonomin? Ger högre cirkulär ekonomi-prestanda ökad efterfrågan? Hur ökar vi spridningen av cirkulära affärsmodeller i samhället (via mätning)? Det är temat för de tre arbetspaketen i projektet.
Cirkulär ekonomi påstås vara en strategisk möjlighet för företag att kunna maximera resurseffektivitet, göra stora kostnadsbesparingar och skapa konkurrensfördelar. Det finns dock för närvarande inga etablerade mått eller indikatorer för att kunna jämföra cirkulariteten av en affärsmodell eller en produkt. I detta projekt utvecklar, testar och utvärderar vi indikatorer för cirkulär ekonomi på erbjudandenivå.
Projektets upplägg bygger på en nära integration mellan statistiska skattnigsmetoder, traditionell "peer-review" via vetenskapliga tidskrifter, och nära samverkan med företag och offentliga organisationer som kan både bidra till och ha nytta av forskningsresultaten. Vårt mål är att ta fram en robust, legitim och standardiserbar indikator som kan fungera som en hävstång i en övergång till en cirkulär ekonomi i tillverkningsindustrin, både i Sverige och utomlands. Indikatorn ska även hjälpa företag att internt kunna identifiera möjligheter och hinder till en omställning samt assistera externa intressenter såsom kunder och investerare som av olika anledningar vill kunna jämföra företag och produkter. Beroende på måttets utformning finns det även möjligheter att kunna förstå behovet av exempelvis skatteväxling som kan ge stöd till en omställning mot en cirkulär ekonomi. Det som blir mätt blir gjort!
Projektet löper under sammanlagt tre år och är indelad i tre arbetspaket som: 1) utvecklar och testar en cirkularitetsindikator-prototyp; 2) undersöker ekonomiska och miljömässiga möjligheter förknippade med en ökad grad av cirkularitet i vissa utvalda produkter och affärsmodeller; och 3) undersöker förutsättningarna för bredare spridning av en cirkulär ekonomi via affärsmodellsinnovation och mätetal.
Labeling Products for Circularity (Quick Facts) (pdf, 167.53 kB)
Three Dimensions of Circularity (Quick Facts) (pdf, 189.06 kB)
Is There Demand for Circular Products? (Quick Facts) (pdf, 165.2 kB)
Mäta cirkulära affärsmodeller
Pågående
Allt
2020-08-31
4360000
Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse
Marcus Linder Agnieszka Hunka Katherine Whalen Robert Boyer Sara Fallahi Steven Sarasini Ann-Charlotte Mellquist Emanuela Vanacore
Titta: Putting Circularity Metrics to Work in Business