Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Metod för att integrera sociala värden vid lokalisering av skolor

Projektet syftar till att belysa hur kommunala processer med betydelse för skolors lokalisering kan bidra till ökad tillgänglighet och social integration i skola och samhälle. Syftet uppnås genom 

• utveckling av en värdeberäkningsmetod, 

• utvärdering av kommunala strategier för skolbyggnader, och

• test av värdeberäkningsmetoden på kommunala verktyg

Friskolereformen och nya stadsbyggnadsideal väcker frågor om hur kommunala skolor kan organiseras och lokaliseras i relation till utvecklingen av städer och samhällen, för att uppfylla mål om social integration, jämlik tillgänglighet till utbudet av skolor och en omställning till hållbara färdsätt. Med hjälp av en metodik för att bedöma sociala värden av olika åtgärder, s.k. Social Return on Investment, bidrar studien till att belysa dessa frågor och minska osäkerheten i kommunala beslut. Effektmålet på lång sikt är att alla kommunala beslut med betydelse för lokalisering av skolor beaktar de positiva och negativa sociala värden som kan uppstå. 

Projektet genomförs tillsammans med två kommuner som ansvarar för att testa värdeberäkningsmetoden i lokala processer. 

Sammanfattning

Projektnamn

Sociala värden av skolors lokalisering

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Projektledare och forskningspart

Projektstart

Varaktighet

2 år

Finansiärer

Vinnova

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

10.Minskad ojämlikhet
11.Hållbara städer och samhällen

Kontaktperson

Pia Westford

Senior forskare

+46 10 516 59 18

Läs mer om Pia

Kontakta Pia
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.