Kontaktperson
Pia Westford
Senior forskare
Kontakta PiaProjektet syftar till att belysa hur kommunala processer med betydelse för skolors lokalisering kan bidra till ökad tillgänglighet och social integration i skola och samhälle. Syftet uppnås genom
• utveckling av en värdeberäkningsmetod,
• utvärdering av kommunala strategier för skolbyggnader, och
• test av värdeberäkningsmetoden på kommunala verktyg
Friskolereformen och nya stadsbyggnadsideal väcker frågor om hur kommunala skolor kan organiseras och lokaliseras i relation till utvecklingen av städer och samhällen, för att uppfylla mål om social integration, jämlik tillgänglighet till utbudet av skolor och en omställning till hållbara färdsätt. Med hjälp av en metodik för att bedöma sociala värden av olika åtgärder, s.k. Social Return on Investment, bidrar studien till att belysa dessa frågor och minska osäkerheten i kommunala beslut. Effektmålet på lång sikt är att alla kommunala beslut med betydelse för lokalisering av skolor beaktar de positiva och negativa sociala värden som kan uppstå.
Projektet genomförs tillsammans med två kommuner som ansvarar för att testa värdeberäkningsmetoden i lokala processer.
Sociala värden av skolors lokalisering
Pågående
Projektledare och forskningspart
2 år
Vinnova