Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
A diverse group of people interacting in different context with and in VR and a person wearing XR headset is visible in the image

Multi-User, Multi Sensory Interactions & Ethics in Spatial Computing

Det här projektet syftar till att utmana gränserna för XR och utvidga interaktionen genom att introducera fleranvändarmiljöer, multisensoriska upplevelser både inomhus och utomhus, med tonvikt på samhälleliga krav relaterade till etik, säkerhet, pålitlighet och inklusivitet.

Utökad verklighet (Extended Reality, XR)-teknologier erbjuder möjligheter till avlägsna, samlokala upplevelser, realistiska interaktioner och potentialen för ett klimatneutralt samhälle. Förståelsen för deras påverkan på kulturella och sociala beteenden, liksom hanteringen av etiska, integritets- och säkerhetsfrågor, är avgörande både för allmänheten och branschen. En av de stora begränsningarna med den nuvarande teknologin för utökad verklighet (XR) är dess fokus på enskilda användarupplevelser, särskilt när andra användare är fysiskt närvarande. Tidigare kritik har också belyst att VR-upplevelser främst var utformade för den vita, västerländska, manliga sensoriska kroppen, vilket har lett till snedvridna och icke-inkluderande strategier. Denna standarddesign har orsakat skada för kvinnokroppar och bidragit till kränkande beteenden samt betydligt förbisedda könsrelaterade skillnader i XR-upplevelser. Dessutom presenterar XR-teknologier flera etiska, integritets- och säkerhetsproblem. Därför framstår överväganden om XR-integritet och de etiska konsekvenserna kring (oavsiktlig) deltagande som ämnen av allmänt intresse inom ramen för detta projekt.

Det här projektet syftar till att utmana gränserna och utvidga XR-interaktionen genom att introducera fleranvändarmiljöer, berika taktil återkoppling och möjliggöra utforskning utomhus. Genom att utmana dessa gränser kommer vi att undersöka de etiska konsekvenserna av att designa XR-upplevelser där användare kan uppleva XR tillsammans, röra vid och känna virtuella objekt, och eventuellt gå utöver inomhusinteraktion. För att uppnå detta kommer vi att skapa varierande XR-upplevelser och utvärdera dem med användare i kontrollerade experiment för att bättre förstå deras multisensoriska kapaciteter. Genom att exponera dem för olika XR-miljöer under olika sociala (ensam användare mot flera användare), perceptuella (ingen taktil vs. taktil) och miljömässiga (inomhus vs. utomhus) förhållanden kommer vi att skapa en utgångspunkt för djupa reflektioner i grupparbeten om hur vi interagerar med XR-teknologi, hur multisensoriska XR-upplevelser påverkar vår perception, och vilka etiska överväganden som bör följas för att skapa upplevelser som inkluderar flera användarinteraktioner.

Projektmål: 

  • Att förstå sambandet mellan användningen av utökad verklighetsteknologi och samhällets krav på etik, säkerhet, pålitlighet och inklusivitet ur ett samhällscentrerat perspektiv. 
  • Att utforska användarnas multisensoriska upplevelser med taktil återkoppling inom en uppsättning av inomhus- och utomhuskontexter för utökad verklighet, både som aktiva och passiva användare. 
  • Att härleda en uppsättning etiska riktlinjer baserade på kontrollerade empiriska utvärderingar med den tidigare nämnda uppsättningen upplevelser och användarnas reflektioner över dem.

Sammanfattning

Projektnamn

XR Horizons

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Co-PI

Projektstart

Varaktighet

2 Years

Total budget

2MSEK

Partner

KTH

Finansiärer

Digital Futures

Projektets webbplats

Projektmedlemmar

Asreen Rostami

Kontaktperson

Asreen Rostami

Senior Researcher

Läs mer om Asreen

Kontakta Asreen
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.