Kontaktperson
Carolina Hiller
Forskare
Kontakta CarolinaPristoppar på el och effekttariffer gör att det kan bli mer intressant och viktigt för hushåll att styra sin elanvändning för att minska kostnader. I det här projektet undersöker vi hur elbilen och värmepumpen i ett hus kan styras tillsammans för att hålla nere kostnader och samtidigt fungera i hushållens vardagsliv.
Målet med projektet är att ta fram en simuleringsmodell för att samstyra värmepumpen och elbilen i ett hushåll för att undvika effekttoppar och höga elpriser, baserat på kör/ladd-mönster, liksom elanvändningen för värmepumpen. Vi kommer att testa olika styrstrategier, exempelvis för hur man laddar bilen eller till vilken grad man vill optimera priset, och beräkna vilken effekt det har på hushållets elräkning. Hur en sådan här styrning kombineras med olika typer av flexibilitetstjänster*, för att det ska bli mest ekonomiskt fördelaktig för hushållet, kommer också undersökas. Ett annat mål är att undersöka hur styrningen skulle kunna fungera i praktiken genom att inkludera hushållens perspektiv, behov och aktiviteter i analysen av styrningens för- och nackdelar. Detta görs genom en användarundersökning där vi intervjuar hushåll för att förstå hur en eventuell styrning kan behöva utformas för att fungera i deras vardag. Ett ytterligare syfte med projektet är att öka det tvärvetenskapliga samarbetet mellan olika vetenskapliga discipliner, men också mellan akademi och intressenter från industrin, i forskning om flexibilitet och styrning av elanvändning.
Bakgrunden till projektet är att förändringar i elsystemet samt ökad efterfrågan på el leder till att fler nätbolag och elhandelsbolag inför prismodeller och effekttariffer som ska ge incitament för hushåll att jämna ut sin elanvändning, snarare än att använda alla apparater i ett hem samtidigt. För hushåll i småhus är värmepumpar ett av de vanligaste sätten att värma upp hemmet, och en växande andel av dessa hushåll har numera också elbil. I sådana hushåll utgör oftast elbilen och värmepumpen också en stor del av en villas energi- och effektuttag, speciellt när värmepumpens tillsatsvärmare är i drift. Det finns därför anledning att titta på om dessa kan styras på ett mer kostnadseffektivt sätt, för att inte bidra till ytterligare pris- och effekttoppar. Detta kan gynna både hushållens ekonomi och minska belastningen i elnätet, och samtidigt underlätta för användandet av förnybara energikällor och elektrifiering av samhället.
Vi är också intresserade av att undersöka förutsättningarna för samstyrning av elbil och värmepump som en framtida tjänst. För att en samstyrning ska kunna fungera och vara effektiv i verkligheten behöver dock hushållen vilja och kunna tillämpa en sådan styrning i sina vardagsliv. Tidigare forskning har visat att tekniska system som inte tar hänsyn till användarens behov och beteenden ofta blir mycket mindre effektiva än vad som beräknades. Dessutom kan sådana system ge icke önskvärda konsekvenser som till exempel förstärkta könsroller eller orättvis fördelning av kostnader i samhället. Därför arbetar vi tvärvetenskapligt i detta projekt med både tekniska och sociala perspektiv på samstyrningen.
I projektet samarbetar vi med forskare från Högskolan Dalarna samt med aktörer från branschen så som elnätsbolag, elhandelsbolag, energibolag, värmepumpsföretag, företag för smart styrning av energiteknik, och tillverkare av laddboxar till elbilar.
*Flexibilitetstjänster är tjänster där hushållen kan få en intäkt, eller kostnadsbesparing, genom att exempelvis vara flexibla i sin elanvändning.
Information till deltagare – intervjustudie om samstyrning.pdf (pdf, 296.71 kB)
När elbilen flyttar in!
Pågående
Projektledare
2 år
2712000
Högskolan Dalarna, Varberg Energi, Nibe, Thermia, CTEK, Ngenic, Falu Elnät, GodEl
Carolina Hiller Markus Lindahl Lars-Henrik Björnsson Hanna Björner Brauer Jan Ekman Maria Håkansson