Kontaktperson
Jenny Lundahl
Senior forskare/Rättslig expert
Kontakta JennyNätverk automatiserad körning (AD) reglering syftar till att stärka innovationsförmågan inom automatiserad körning genom att bringa klarhet som rör nuvarande och kommande nationella och internationella regelverk.
Projektet syftar till att strategiskt stärka Sveriges position inom innovation och göra Sverige till en inflytelserik aktör i policy- och regelutvecklingen i automatiserad körning (AD) genom att bl.a. öka kunskapsnivån om AD-reglering bland aktörerna. Resultatet kommer att ha en positiv inverkan på AD-ekosystemet genom att främja snabbare teknikutveckling och göra fordon säkrare. Det skulle på sikt kunna stödja regelverk- och policyutveckling inom EU, möjliggöra teknik- och tjänsteutveckling och göra Sverige till en mer attraktiv marknad för internationella aktörer.
Detta projekt bygger på kvartalsmöten för att bringa klarhet till regelintressenter (AP1 The Forum). Diskussionerna är uppbyggda under fyra teman med stöd av inhämtad kunskap från expertgruppen (WP2 The Learning): 1) Praktisk tolkning och vägledning av nya och befintliga regelverk, 2) inspel till nya internationella regelverk och 3) svenska regelverk, samt 4) förberedelse för infrastrukturanpassning.
AP2 The Learning har forskning i fokus och kommer att analysera de fall som tagits upp vid möten, samt göra en kartläggning av kommande och pågående AD-regleringsinitiativ.
Kvartalsmöte RT1 den 18 september 2023 (pdf, 378.79 kB)
Kvartalsmöte RT2 den 12 december 2023 (pdf, 342.34 kB)
Kvartalsmöte RT3 den 19 mars 2024 (pdf, 341.89 kB)
Kvartalsmöte RT4 den 11 juni 2024 (pdf, 345.95 kB)
Kvartalsmöte RT5 den 24 september 2024 (pdf, 219.52 kB)
Nätverk AD reglering
Pågående
Västra Götalandsregionen
Koordinator
24 månader
3 896 000
Transportstyrelsen, Trafikverket, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Applied Autonomy, Aptiv AB, Kognic, Nobina, Scania, Einride, Volvo Cars, Klimator, Mobility Sweden, Västtrafik