Kontaktperson
Kjell Brunnström
Forskare
Kontakta KjellDigital teknik kan bidra till att underlätta för en människa att uppfatta och förstå sin omvärld. Samtidigt finns det en risk för felanvänd teknik som kan vara skadlig. Vi kommer att undersöka hur ny teknik i bilar med visuell information kan förbättra säkerhet och informationens synlighet.
Projektet SCREENS kommer att omfatta en serie studier involverande två nya display teknologier som kommer att bli vanliga i bilar framöver. Den ena visar bilder framför bilen via projektion i vindrutan s.k. Head-Up Displays (HUD), vilka redan finns ute på marknaden. Det nya är att de projicerar informationen längre framför bilen och därmed kan ge betydligt mer kraftfull information till föraren. Dessa benämns Augmented Reality (AR) HUD eller AR-HUD. Den andra teknologin är införandet av digitala backspeglar och sidospeglar, där det traditionella speglarna ersätts med displayer. Dessa system involverar en kamera som är vänd bakåt och visar bilder på backspegel och benämns Camera Monitor Systems (CMS).
Projektet kommer att studera
1. De optiska aspekterna av AR-HUD och CMS i bilar
2. Mänsklig perception och beteende när dessa används vid bilkörning
3. Effekterna av låg temperatur på CMS förmåga att presentera en tydlig bild, och dess effekter på förare och säkerhet.
För att göra det bästa av dessa tekniker och för att skydda förare mot misstag används ett tvärvetenskapligt angreppssätt (såsom mänskliga faktorer, optik, perception och datalogi) och industriell erfarenhet.
Problemet som ska lösas är hur man gör dessa tekniker anpassade till de mänskliga sinnena så att säkerheten ökar. Den avsedda användaren är alla framtida bilförare. Felaktig teknik kan resultera i en förvrängd visuell uppfattning med felaktigt beslut och som kan resultera i olyckor. RISE har en av de mest erfarna och framgångsrika grupperna i Sverige inom dessa områden, med tidigare arbete inom bilteknik. Volvo Personvagnar är en mycket framgångsrik industripartner och internationellt känd biltillverkare som fokuserar på säkerhet.
Resultaten av den nya tekniken kommer att relateras till traditionella, icke-elektroniska enheter och de relativa fördelarna och eventuella nackdelarna med var och en jämförs. Detta kommer att resultera i säkrare körning, bättre bilar och sannolikt kommersiella fördelar för Volvo.
SCREENS
Avslutat
Region Stockholm, Västra Götalandsregionen
Koordinator
24 månader
6 722 067 SEK (varav 3 329 566 från Vinnova)
Börje Andrén Kjell Brunnström Anders Djupsjöbacka Shirin Rafiei