Kontaktperson
Johan Fagerlönn
Senior Researcher
Kontakta JohanDetta projekt undersökte hur ljuddesign kan användas för att höja användarupplevelsen i framtida självkörande bilar.
Syfte och mål
Införandet av automatiserade bilar innebär en radikal förändring av interaktionen mellan fordonen och deras användare. Information och funktioner som tidigare varit användbara kanske inte längre fyller en funktion, samtidigt som ny information och interaktion kan behöva implementeras. Det huvudsakliga målet med detta projekt var att undersöka hur interaktion via ljud kan användas för att stötta förtroende, komfort och säkerhet för användaren i framtida självkörande fordon. Projektet sökte svar på följande huvudfrågor:
1. Vilka roller har interaktiva ljud vid framtida oövervakad automatiserad körning?
2. Kan användbarhet och användarnas känsla av förtroende, säkerhet och komfort i fordonen påverkas av interaktiva ljud?
3. Hur påverkar olika ljuddesign och ljudgenerering människors beteende, humör, känslor och välbefinnande i fordonet?
Utmaning
Idag finns begränsad kunskap om hur interaktionsdesign och ljuddesign bör utformas för självkörande bilar. Utmaningarna i detta projekt bestod dels i att förstå användarnas framtida behov. Vidare var en utmaning att hitta lämpliga lösningar för ljudinteraktion, samt kunna testa lösningarna på ett sätt som ger ett tillförlitligt resultat.
Lösning
Projektet tog fram ett ramverk för ljuddesign anpassat för självkörande bilar. Vidare utformades designkoncept och prototyper som testades i VR-miljö samt i testfordon på provbana. Utifrån resultat från projektets studier kunde vi se att ljud har potential att höja tilliten till självkörande fordon samt minska åksjuka under färd.
Effekt
Projektet genererade helt nya insikter kring ljudets betydelse och potential för att höja användarupplevelsen i framtida fordon. Projektet tog fram guidelines, demonstrerande material och prototyper, samt forskningspublikationer som kan vägleda utvecklare och tillverkare kring framtida nyttjande av ljud. På sikt kan detta bidra till en ökad acceptans av effektiva och säkra självkörande fordon, vilket kan få positiva effekter på trafiksäkerhet och klimat.
Mer information
Öppen slutrapport: https://www.vinnova.se/globalassets/mikrosajter/ffi/dokument/slutrappor…
SIIC
Avslutat
Region Norrbotten, Region Stockholm, Västra Götalandsregionen
Omvärldsanalys, användartester samt utformning av guidelines för design.
2018-11-15 - 2020-11-15
14.065.527 SEK
Volvo Cars, Pole Position Production
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI
Johan Fagerlönn Anna Sirkka Kristin Hammarberg Hanna Rönntoft Britta Elfving Persson Elin Hollström