Kontaktperson
Jakob Axelsson
Senior forskare
Kontakta JakobKonvojkörning innebär att flera lastbilar via trådlös kommunikation kopplas ihop till ett fordonståg. Föraren i första bilen kör som vanligt, medan övriga bilarna följer automatiskt. Därmed kan man köra närmare varandra, vilket minskar luftmotstånd och sparar bränsle. Projektet möjliggör säker och lönsam ihopkoppling av lastbilar av olika fabrikat.
Syfte och mål
Projektet syftar till att skapa gemensamma lösningar som gör att lastbilar från Volvo och Scania kan kopplas samman i ett och samma fordonståg. Lösningarna kommer att testas i en pilotstudie i verklig trafik, där förare från Schenker i de efterföljande bilarna styr manuellt men avståndet regleras automatiskt. På provbana kommer man också att demonstrera lösningar som även automatiserar styrningen.
Utmaning
Projektets utmaningar ligger i att hitta en gemensam funktionalitet, som kan användas för lastbilar av olika märken. Säkerhet är en viktig fråga, och kräver omfattande analyser. Existerande metoder för säkerhetsanalys är avpassade för enskilda fordon, men lastbilståget utgör ett system-av-system vilket kräver nya tillvägagångssätt. Likaså krävs analyser av affärsnyttan och hur vinsterna ska fördelas mellan de lastbilar som samverkar i ett fordonståg, och för detta behövs IT-system utanför fordonen.
Lösning
De lösningar som utarbetas i projektet innefattar konkreta specifikationer för hur kommunikationen ska gå till för att fordonen ska förstå varandra, och säkerhetskrav och affärsbehov ska uppfyllas. Likaså tas lösningar fram för de stödjande IT-system som krävs.
Effekt
Den förväntade effekten från projektet är att bidra till sänkt bränsleförbrukning. Detta leder till mindre klimatpåverkan och billigare transporter. De lösningar som tas fram i projektet kan också ligga till grund för framtida internationell standardisering.
S4P
Avslutat
Deltagare
2017-01-01-2019-12-31
39 MSEK
Scania, Volvo Group, DB Schenker, KTH, Trafikverket