Kontaktperson
Anna Bergstrand
Enhetschef
Kontakta AnnaFAR/JAR Part 25- Flygsäkerhetsstandard: Kategori transportflygplan
Subpart D - Design och konstruktion, Brandskydd, §25.853, Appendix F - Part I
Handbok för brandprovning av material i flygplan, Kapitel 3, Horisontell provning för material i kabin- och bagageutrymme.
Metoden mäter brinnhastigheten hos material i passagerar- och besättningsutrymmen i flygplan. Kraven beskrivs i Part I i Appendix F till Part 25.
För att få ta ett flygplan i bruk ställs krav på säkerheten, däribland brandsäkerheten. För USA så styrs flygsäkerheten av FAA (Federal Aviation Administration) och i Europa så styrs den av EASA (European Aviation Safety Agency). Dokumenten med kravställningar heter FAR (Federal Aviation Requirements) och JAR (Joint Aviation Requirements) och är identiska med varandra.
Provningen sker i en specificerad provkammare där provkroppen monteras horisontellt. Den exponerade ytan vänds nedåt mot gaslågan. Provkroppen förs mot gaslågan. Under provningen registreras hur lång sträcka som brinner i materialet samt hur lång tid det tar för lågorna att spridas den sträckan. Resultatet (brinnhastigheten) uttrycks i mm/min.
Efter provning levereras en provningsrapport på svenska eller engelska med resultaten.