Kontaktperson
Sophia Engström
Projektledare
Kontakta SophiaVill ni stärka er organisation och öka patientdelaktighet i er verksamhet? Att arbeta personcentrerat och med patientdelaktighet har visat sig korta vårdtider, öka patientsäkerheten, minska kostnader och skapa en bättre arbetsmiljö och är också en viktig del av omställningen till “Nära vård”.
Sedan 2020 finns en standard, 17398:2020 PAtientdelaktighet i hälso- och sjukvård - minimikrav för personcentrerad vård. För att börja erbjuda tjänsten RISE samlar nu intresseanmälningar från verksamheter som vill gå vidare in i en certifiering.
Personcentrerad vård handlar om att se patienten som en hel person och inte bara som en sjukdom eller ett medicinsk tillstånd. Vårdmodellen sätter individen i centrum och betonar dess unika tillgångar, behov och önskemål. Det bygger på tre grundpelare; partnerskap, berättelse och dokumentation. Patientdelaktighet är en viktig del i att uppnå personcentrerad vård och handlar om patientens aktiva roll i sin vård.
Certifiering är en process där en oberoende part genomlyser en verksamhet utifrån ett bestämt ramverk, tex. en standard, för att skapa sig en nulägesbild av hur verksamheten fungerar. Resultaten presenteras i en rapport, där man sammanfattar observationer och förbättringsförslag för att uppnå stadardens krav. Denna kunskap kan sedan användas av verksamheten som vägledning i sitt fortsatta utvecklingsarbete samt samarbete internt och externt.
Certifiering innebär att två revisorer under en till två dagar intervjuar personal och ledning. Intervjuer med patienter och närstående kan ske under dessa dagar, alternativt på telefon/video i efterhand, detta anpassas till er typ av verksamhet. Revisorerna förvereder sig med att granska ert verksamhetssystem och den dokumentation som bl. a. beskriver hur ni arbetar med personcentrerad vård. Allt sker under sekretess.