Kontaktperson
Paul Halle Zahl Pedersen
Divisionschef Säkerhet och transport
Kontakta Paul Halle ZahlFör att Sverige ska fortsätta vara ett konkurrenskraftigt land inom teknik och industri, behövs starka samarbetspartners både i och utanför Europa. En flera decennier lång affärsrelation med Sydkorea inom sjöfart skapar nu nya möjligheter – inom helt andra branscher.
I slutet av oktober 2024 reste en delegation från RISE till Seoul för att träffa flera forskningsinstitut och teknikjättarna Samsung och Hyundai på deras hemmaplan. Redan 2023 tecknade RISE ett Memorandum of Understanding (MOU) med representanter för fyra sydkoreanska forskningsaktörer och forskningsfinansiärer. Syftet? Att stärka samarbetet mellan Sverige och Sydkorea inom tre områden: sjöfart, halvledare och autonoma fordon.
Men historien börjar inte där – utan 40 år tillbaka i tiden. Paul Halle Zahl Pedersen, chef inom säkerhet och transport på RISE och en av nio delegater på plats i Sydkorea, ger oss bakgrundshistorien:
– Svensk varvsindustri både byggde och testade i Sverige fram till 1980-talet, då tillverkningen flyttades till Kina, Sydkorea och Asien i allmänhet. De nya varven och skeppsbyggarna i Sydkorea började då köpa testtjänster från Statens skeppsprovningsanstalt (SSPA) som numera ingår i RISE, säger Paul Halle Zahl Pedersen och fortsätter:
– Det har alltså funnits en kommersiell verksamhet mellan Sydkorea och maritima testcenter i Sverige under en väldigt lång tid. Gradvis har samarbetet utvecklats från att enbart handla om det kommersiella, till att bli ett gediget forskningssamarbete.
Jag tror att det som händer nu är oerhört viktigt för europeisk och svensk konkurrenskraft
Inom detta forskningssamarbete har sjöfartens gröna omställning blivit ett allt viktigare undersökningsområde. På plats i Seoul diskuterades vindframdrift, batterier och att kombinera fossilfritt bränsle med olika typer av segel. Eftersom Sydkorea bygger 15 procent av alla världens fartyg är frågan brännande. Sverige och RISE, som under en lång tid har forskat på hur den maritima branschen kan sänka sina utsläpp, har en ambition om att hjälpa till att skapa energioptimerade fartyg och mer hållbara bränslen.
Paul Halle Zahl Pedersen trycker på att sydkoreanska aktörer alltid letar efter spetskompetens – och i det här fallet har de hittat den i Sverige. Sydkorea har höga tankar om Sveriges teknikinfrastruktur, inte bara inom den maritima sektorn, utan också inom fordonsindustrin.
– Det finns ett stort intresse för AstaZero och SEEL, våra världsunika test- och demonstrationscenter för forskning och utveckling av elektromobilitet och autonoma fordon. Att Sverige har en tongivande fordonsindustri med Volvo och Scania med flera är också attraktivt, säger Paul Halle Zahl Pedersen.
Han fortsätter:
– För Sveriges och RISE:s del är det otroligt intressant att jobba med Sydkorea som har stora industrilokomotiv som Samsung och Hyundai. Vi kan lära oss mycket av hur Sydkorea arbetar genom att samarbeta kring forskning.
Vid sidan av sjöfart och autonoma fordon har halvledare en given plats på agendan för samarbetet med Sydkorea. RISE har tillsammans med KTH forskat och utvecklat en särskild typ av halvledare som klarar högre temperatur och högre elektrisk spänning jämfört med traditionella varianter. Med en partner som Sydkorea, som är vassa på storskalig tillverkning, skulle fordonsbranschens efterfrågan på dessa energieffektiva halvledare kunna mötas.
– Den här typen av partnerskap är avgörande för att Sverige ska kunna konkurrera med Kina och USA inom kraftledarteknik, kommenterar Paul Halle Zahl Pedersen.
Delegationen passade på att lägga grunden för ett utvidgat samarbete med Sydkorea under sitt besök. Man berättade bland annat om expertisen inom bioekonomi och den nya pilothallen i Örnsköldsvik där biomassa används för att producera allt från nya livsmedel till bioplast. Intressant, tyckte åhörarna.
– Vi har haft otroligt begåvade människor som har arbetat i Sydkorea under en lång tid och byggt relationer som nu öppnar dörrar inom andra områden än det maritima. Jag tror att det som händer nu är oerhört viktigt för europeisk och svensk konkurrenskraft, säger han.
Samarbetsavtalet är ett så kallat Memorandum of Understanding (MOU). Det handlar om en övergripande avsiktsförklaring om att samarbeta inom bland annat det maritima området och batteri- och halvledarforskning.
Avtalet tecknades mellan RISE Research Institutes of Sweden, Korea Evaluation Institute of Industrial Technology (KEIT), Korea Electronics Technology Institute (KETI), Korea Automotive Technology Institute (KATECH), och Korea Maritime Equipment Research Institute (KOMERI).
Kontaktperson
Divisionschef Säkerhet och transport
Kontakta Paul Halle Zahl