Kontaktperson
Olof Mogren
Senior Researcher
Kontakta OlofPolisen och psykologen lämnade Säpo för att starta företag. Nu har Stefanie Najafi och Jenny Johansson påbörjat kommersialiseringen av sin AI-lösning som upptäcker alkohol- och drogpåverkan. Deras uppfinning kan uppdatera gamla metoder för hur poliser testar förare i trafiken. Tack vare AI-kompetens från RISE kunde den tekniska utvecklingen i ett tidigt skede snabbas på.
Mellan 25 och 30 procent av trafikolyckorna i Sverige är alkohol- eller narkotikarelaterade. Utandningsprov är viktiga för att upptäcka alkoholpåverkade förare, men för att testa för drograttfylleri är polisen fortfarande hänvisad till gamla trubbiga metoder med ficklampa och penna som huvudsakliga verktyg.
– Man lyser med ficklampan för att bedöma pupillstorleken och ber personen som man misstänker är drogpåverkad att följa en penna med blicken, för att se om det rycker i ögonen när hen tittar åt sidan. Som polis lär man sig att göra bedömningen, men man går också mycket på yttre attribut vilket gör att man kanske inte är så objektiv i sin bedömning alla gånger, säger Stefanie Najafi, tidigare polisinspektör och grundare av Sightic.
Hon och kompanjonen Jenny Johansson jobbade tillsammans på Säkerhetspolisen när de kläckte idén om ett digitalt verktyg för att upptäcka påverkan av alkohol och droger. 2021 lämnade de Säpo för att starta upp företaget Sightic Analytics.
I ett tidigt skede tog Stefanie Najafi och Jenny Johansson kontakt med Olof Mogren, forskningsledare inom AI på RISE, som de träffat på en workshop. Planen var att starta ett forskningsprojekt med finansiering från Vinnova, vilket krävde en forskningspartner. Projektet handlade om att samla in och analysera data från påverkade personer. Denna data användes sedan för att bygga AI-mjukvaran som ska avläsa om en person är påverkad.
– Vi var ganska få på företaget vid den tiden, bara tre, fyra utvecklare. Här kunde RISE bidra med utvecklingskompetens. Våra utvecklare upplevde ett stort tekniskt utbyte av att jobba med teamet från RISE. Gruppen bidrog också med ny input och nya idéer, och hjälpte oss att avfärda spår som inte funkade och fortsätta med det som hade potential. Vi kom mycket snabbare framåt med deras hjälp, säger Stefanie Najafi.
– Under tiden som projektet löpte började Sightic att bygga upp sin egen tekniska avdelning genom att anställa en teknisk chef och flera ingenjörer. För vår del var det ett fantastiskt sätt att jobba, att stötta med djupt tekniskt kunnande och erfarenhet medan kunden byggde upp kompetensen de behövde inhouse. När projektet var slut fortsatte samarbetet en tid, tills Sightic kunde stå på egna ben, säger Olof Mogren.
Våra utvecklare upplevde ett stort tekniskt utbyte av att jobba med teamet från RISE
I Trafikverkets rapport ”Aktionsplan för säker vägtrafik 2022–2025” står det att det bör möjliggöras för Polisen att utföra slumpmässiga kontroller av drogpåverkan inom vägtrafiken. Myndigheten trycker också på att kontroller av drogpåverkan kräver tillförlitliga och effektiva tester. Men det är inte i Sverige som AI-verktyget från Sightic kommer att användas först.
– Ett sydamerikanskt gruvindustriföretag som sett oss på nätet hörde av sig och var intresserade av vår lösning. Företaget hade haft problem med alkohol- och cannabispåverkade anställda, och behövde ett smidigt verktyg för att testa många på en och samma gång. Därför blev Sydamerika och gruvindustrin vår första marknad, berättar Stefanie Najafi och fortsätter:
– Vår utmaning har varit att verktyget är lite för känsligt, om man ska utgå från lagarna som gäller i det specifika landet. Detta har lärt oss att vi behöver skruva på tröskelvärdet på vår algoritm, så att den är anpassad efter verksamheten där den ska användas. I Sverige har vi till exempel 0,2 promille som tröskelvärde för alkohol, men i andra länder är det 0,8 som gäller. Även när det gäller cannabis ser acceptansen olika ut i olika länder.
Förutom att ha foten inne i gruvindustrin har Sightic närmat sig fordonsindustrin, där företaget har tagit fram en lösning för detektering av drogpåverkan som ska implementeras i fordonens mjukvara.
Stefanie Najafi återkommer flera gånger till vikten av förtroende när man jobbar med AI och med något så känsligt som att avgöra om människor är påverkade. Det ger en tyngd att kunna hänvisa till ett välkänt forskningsinstitut som RISE när lösningen presenteras för potentiella kunder, menar hon. Sedan är det förstås inte Stefanies och Jennys yrkesbakgrund oviktig.
– Många gamla kollegor har utbrustit ”varför kom inte jag på den här idén?”. Det är uppenbart för alla som gör drogkontroller att det inte går att komma ifrån den subjektiva bedömningen med dagens metod, och att ett annat verktyg behövs, säger Stefanie Najafi.
I genomsnitt är en av 500 bilister rattfull. Det motsvarar cirka 0,2 procent av trafiken.
Av de totalt 229 omkomna under 2023, omkom 17 procent i en alkoholrelaterad olycka.
En genomgång av alla förolyckade förare mellan 2014 och 2021 visade att den vanligaste förekommande illegala drogen var THC (cannabis), följt av amfetamin.
Källa: Trafikverket