Kontaktperson
Charlotta Schibbye Fredrikson
VP Marketing & Business Development
Kontakta CharlottaDet är lätt att tala om de stora strukturomvandlingarna i samhället. Det är svårare att agera. Företagens experter måste ha den senaste spjutspetskunskapen, få fram innovationerna som gör bolagets produkter ledande på nya marknader – och samtidigt sprida kompetensen i bolaget som helhet. Genom strukturerat arbete med “expertlärande” skapas möjligheter att knyta forskning och lärande närmare varandra.
Lotta Schibbye Fredrikson, marknadschef på RISE, beskriver hur omställningstrycket innebär helt nya krav på livslångt lärande.
– När min pappa blev ingenjör räckte kunskaperna han fick med sig från universitetet i trettio år. Idag har många av kunskaperna på en ingenjörsutbildning en halveringstid på kanske tre till fem år. Se bara på bilindustrin, där 50 000 ingenjörer som idag arbetar med förbränningsmotorer behöver kunskap för att arbeta med elmotorer.
Enheter som ansvarat för vidareutbildning har traditionellt haft lägre status, mindre budget och inte samma inflytande över ett bolags utveckling som forskningsenheterna. Något som nu kan vara på väg att ändras.
– Mycket är ju löst när utvecklings- och utbildningsavdelningarna talar med varandra och arbetar tillsammans. Då kan man få till de breda kompetensförflyttningar som behövs, och bygga lärande miljöer där experternas kunskap blir tillgänglig för hela bolaget, säger Lotta Schibbye Fredrikson.
En stor utmaning många med expertkunskap upplever är att de plötsligt inte bara ska vara bäst på sitt område, utan de förväntas också vara “evangelister” – personer med förmågan att sprida kunskapen i sina organisationer.
Att vara expert inom ett område innebär inte automatiskt att man är skicklig på att förmedla sina kunskaper. För att företag ska kunna ställa om effektivt är det avgörande att kunskap sprids mellan olika avdelningar. Om detta inte sker kan företaget riskera att hamna i ofas.
Ett exempel är ett företag som utvecklat en mer hållbar produktlinje, men där säljavdelningen saknar tillräcklig kunskap om de nya produkterna. Detta kan leda till utmaningar i mötet med kunderna. I sådana situationer kan stöd för att underlätta kunskapsöverföring vara avgörande.
Det är en sak att veta att förändringar sker, det är en helt annan sak att förstå hur man tar sig an dem.
När många förutsättningar förändras snabbt kan det också vara svårt för ett bolag att ha en fullständig och uppdaterad omvärldsbevakning.
– Det är en sak att veta att förändringar sker, det är en helt annan sak att förstå hur man tar sig an dem. När det till exempel kommer till klimatomställningen så finns de flesta tekniska lösningarna och vi har verktyg för samverkan och dialog, men för att kunna ta till sig dem, använda dem och utvecklas med dem behöver verksamheten bli en lärandemiljö, konstaterar Lotta Schibbye Fredrikson.
RISE har tillgång till ledande experter inom ett brett spektra av fält och samtidigt experter på hur man skapar rätt förutsättningar för lärande. Det gör att man tidigt kan uppmärksamma relevanta delar av näringslivet på exempelvis nya regelverk som kommer att förändra förutsättningarna att göra affärer.
Då blir det också viktigt att experter i olika delar av näringslivet möts för att utbyta kunskaper och lära av varandra. RISE samverkar med handelskamrar i olika delar av landet och med befintliga nätverk där experter kan utbyta insikter och arbetsmetoder.
– Ofta är det idag osäkert vad en lösning kan vara, det behövs nya lösningar som inte finns eller är fullt uttestade. Då kan det vara smart att arbeta med RISE där vi både har koll på det som är beforskat och där vi har metodik och förmåga att utforska tillsammans med våra kunder. Många lösningar finns i det tvärvetenskapliga, där vi kan bidra med domänkompetens inom olika områden och lösa utmaningar på helt nya sätt, säger Lotta Schibbye Fredrikson och fortsätter med att ge exempel:
– Vi sätter upp rundabordssamtal där vi samlar sakägare och ser på ett problem från flera perspektiv eller med Learning Labs där vi kollaborativt beforskar ett område tillsammans. Och när kunskap väl finns arrangerar vi konkreta boot camps för att sprida kompetensen i organisationen eller i en sektor.