Kontaktperson
Andreas Lindberg Pruth
Tekniker
Kontakta AndreasFastighetsbolaget Wallenstam ville skapa en ny och mindre version av konstverket Två myror. RISE fick i uppdrag att gjuta myrorna och ge liv till den klassiska skulpturen genom hållbar gjutning. – Vi visste vad vi ville åstadkomma men var i behov av bästa expertis, säger Ulf Ek, senior advisor på Wallenstam.
Framför Wallenstams huvudkontor i Stockholm finns konstverket Två myror, framtaget av konstnären Torgny Larsson. När fastighetsbolaget - vars signum är just en logotyp med en myra - ville ta fram en mindre version av konstverket att ställa vid ett nytt fastighetsprojekt, fick RISE i uppdrag att gjuta själva myrorna till den nya skulpturen.
– Eftersom det är ett konstverk var det estetiska prioriterat, samtidigt som det gjuttekniskt var viktigt att skulpturen håller och står stabilt, säger Andreas Lindberg Pruth, forskningstekniker på RISE.
I juni 2024 monterades det nya sex meter höga konstverket på plats utanför Mölnlycke Fabriker. Invigningen markerade slutet för ett projekt där flera olika experter inom olika fält samarbetat. RISE:s erfarenhet inom hållbar gjutning blev en central faktor:
– Eftersom myrorna gjöts i flera delar blev en utmaning att ta fram själva gjutformarna, där ingjutnings- och avluftningshålen kan placeras på olika ställen för att få metallen att flyta ut och fylla formen så bra som möjligt. Men nu behövde vi ju också placera hålen så att konstverket blev snyggt när man svetsade och lackerade efteråt. Vi vänder och vrider på varje detalj och har genom åren utvecklat en speciell känsla för det här, säger Andreas Lindberg Pruth.
Originalskulpturen består av två myror som är gjutna i brons och bär på två tolv meter höga barr. Det nya och hälften så stora konstverket är av hållbarhets- och kostnadsskäl tillverkat av återvunnen aluminium.
– Myrornas kroppar är massivt gjutna och det är en utmaning att göra det i aluminium. Det gäller att ligga på rätt gjuttemperatur beroende på storlek och se till att aluminiumet flyter ut som det ska för att undvika defekter. Vi hade bara ett försök per form så det gällde att vi var på tårna när vi gjöt för att spara både tid och pengar. Vi har jobbat mycket med aluminium och är bekväma med materialet så allting gick bra, säger Jörgen Jernkrook, forskningstekniker på RISE.
I testbädden för gjutna material och processer i Jönköping jobbar Jörgen, Andreas och deras kollegor både med forskningsprojekt och uppdrag med inriktning mot gjuteriindustrin.
– Vårt fokusområde är gjutna metaller och vi har bred kunskap och expertis inom många material. Vi har ett komplett utrustat eget gjuteri och gjuttekniskt finns det inte mycket vi backar för. Vi hjälper även våra kunder på olika sätt för att optimera sina egna gjutprocesser, det kan vara allt från ritbordet till praktisk gjutning, säger Andreas Lindberg Pruth.
Hållbarhet är en fråga som vi har med oss i allt vi gör
Valet av återvunnen aluminium var viktigt ur hållbarhetssynpunkt.
– I det här uppdraget tänkte både vi och kunden mycket på hållbarhet. Det är en fråga som vi har med oss i allt vi gör, det kan vara allt från att spara material eller gjuta så energieffektivt som möjligt.
Arbetet med konstverket pågick i drygt åtta månader. Det kan bli aktuellt att göra fler myror då Wallenstam i framtiden kan använda skulpturen som signum vid andra fastighetsprojekt.
– Vi är väldigt glada och stolta över hur resultatet blev. Vi har jobbat med avancerade projekt förut men ofta så är det tidigt i ett företags utvecklingsprocess och belagt med sekretess. Därför är det extra kul att myrorna ska ställas ut och att människor kommer att se vårt arbete, säger Jörgen Jernkrook.
Och på Wallenstam är man nöjd med resultatet:
– Vi var i behov av bästa expertis för att kunna testa, utveckla och processa fram myrorna i rätt storlek, material och utseende. Valet föll på RISE och de har löst detta på ett alldeles fantastiskt sätt med imponerande engagemang och kunskap, säger Ulf Ek.
Först scannades originalskulpturen och en CAD-modell skapades. Myrorna delades in i tolv delar vardera och förstärkningar eller modifieringar gjordes i olika kroppsdelar. Ingjutssystem lades till och sedan gjordes en gjutform som sedan skrevs ut i en 3D sandprinter. Efter gjutningen skedde efterbearbetning och de olika delarna svetsades samman. Sedan lackerades skulpturen och i juni invigdes det sex meter höga konstverket i Mölnlycke.