Kontaktperson
Franz Evegren
Enhetschef
Kontakta FranzElbilar och brandrisk har varit ett hett diskussionsämne de senaste åren. En sak är klar – det behövs mer kunskap på området. En viktig del i att fylla kunskapsluckan är att utföra tester. I det explosionssäkra labbet i Borås genomgår dagens och framtidens batterier ett eldprov i både bildlig och bokstavlig bemärkelse.
Hur en ”vanlig” bil beter sig när den börjar brinna finns det över 100 års samlad erfarenhet kring – räddningstjänsten vet hur de ska hantera den typen av brand. Den moderna elbilen har en betydligt kortare historia. Det finns med andra ord inte lika stor kunskap om bränder genererade av eller i elektrifierande fordon. Men frågan om huruvida elbilar är mer brandfarliga än bensin- och dieselbilar finns det ett svar på.
– Vi vet numera att sannolikheten för brand i ett elbilsbatteri är cirka en tiondel av risken för brand i konventionella fordon. Sedan är det så att batteribränder i princip inte går att släcka, bara dämpa och kontrollera. Men totalt sett skulle jag ändå säga att elfordon har en mindre brandrisk än konventionella fordon, säger Franz Evegren, enhetschef för Brandsäker Transport på RISE.
– Med tiden kommer svårigheterna med att hantera elbilsbränder minska. Allt bygger på att det finns kunskap hos allt från bilägare till försäkringsbolag och räddningstjänst, säger Claes Winzell, affärsutvecklare på RISE.
På RISE batterisäkerhetslabb i Borås utsätts batterier för extrema förhållanden. Hit kommer företag som utvecklar eller använder batterier i sina produkter för att få batteriernas duglighet satt på prov. Hur höga och låga temperaturer klarar batterierna? Hur väl behåller de funktionen vid kraftiga vibrationer och skakningar?
På Franz Evegrens avdelning, som har extra tjocka betongväggar och ståldörrar, utsätts batterier för brandtester. Här har man kunnat se att elbilsbränder varken blir kraftigare eller varar längre än bränder i diesel- och bensinbilar. Däremot är det svårare att släcka bränder i elbilar på grund av batteriernas kemiska sammansättning och konstruktion.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gått ut med särskilda rekommendationer för räddningsarbete vid olyckor med elfordon. Även RISE utbildar och hjälper räddningstjänsten att ta fram nya arbetsmetoder, både genom kurser och forskningsrapporter.
Man ska inte underskatta vikten av labbets roll i att stärka konkurrenskraften hos företagen
Fler och mer kraftfulla batterier är en förutsättning för elektrifieringen och den gröna omställningen. Utvecklingen leder till ett ökat behov av testning. I dagsläget matchar testkapaciteten efterfrågan, menar Claes Winzell. Han räknar dock med att trycket kommer att öka framåt. Dels för att det är nya regelverk och standarder på gång, dels för att vi inom en snar framtid kommer att se batterilager kopplade till solcellsanläggningar i människors hem. Behovet av kunskap från tester blir med andra ord inte mindre. Och när det gäller batteritester som inte har en negativ påverkan på miljön är utbudet inte särskilt stort i dag. Franz Evegren:
– Hos andra aktörer sker många av de här säkerhetskritiska testerna, framför allt av större batterier, utomhus. Vår anläggning är byggd som en explosionssäker bunker, och vi renar vatten och gaser som annars skulle tränga ner i marken och gå upp i atmosfären. Där är vi världsunika faktiskt, och vi tror att detta kommer bli en ny standard inom batteriprovning. Det är nog med ”black marks from greenification”, att man försöker ta gröna kliv men gör det på bekostnad av miljön.
Den avancerade och miljövänliga testanläggningen är en viktig resurs för företag som tar miljöaspekterna av sin produktutveckling på allvar, och samtidigt vill visa för marknaden att man möter särskilda krav.
– Man ska inte underskatta vikten av labbets roll i att stärka konkurrenskraften hos företagen. Fordonsindustrin kommer att utveckla nya batterityper med bättre prestanda, och då behöver man testa dem för att säkerställa att man är på rätt spår, säger Claes Winzell.
Batteribränder uppstår ofta som så kallad termisk rusning, en kemisk reaktion i en cell som genererar gaser och värme, vilket ofta leder till en kedjereaktion i batteriet där fler celler går i termisk rusning. Gaserna är brännbara och fattar ofta eld eller orsakar en explosion om antändningen blir något fördröjd. Orsaken till termisk rusning kan vara att batteriet skadats på något sätt (exempelvis vid en kollision), felaktig laddning, kortslutning eller att batteriet utsatts för värme utifrån.