Europas flygindustri har en ambition att nå nettonollutsläpp till år 2050. För att detta ska kunna bli verklighet kommer vätgasdrivna flygplan vara en viktig komponent och är en av de lösningar för flyget som förväntas ge störst klimatnytta. I bästa fall kan upp till 90 procent av dagens koldioxidutsläpp från flyget elimineras av vätgas.
Förra året startade det tvååriga projektet H2JET, där GKN Aerospace och Energimyndigheten tillsammans med flera andra parter, däribland RISE, satsar 24 miljoner kronor på utvecklingen av nyckelkomponenter för vätgasdrivna flygmotorer.
– Vi initierade projektet i samband med att vi började intressera oss för framtida möjliga bränsleförändringar, och vi såg att vätgas var en sådan möjlig kandidat. Då ville vi identifiera olika tekniska lösningar som gör det möjligt att i framtiden kunna byta till vätgas som drivmedel, säger Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace.
Bidrar med expertkompetens
RISE är en av parterna i projektet, och bidrar med expertkompetens inom kompositmaterial. Bland annat stöttar RISE med kunskap om materialval och automatiserade tillverkningstekniker och inte minst testkunskap, design och simulering.
– Vi är med och stöttar i hur ny teknologi kan tas fram. Vi kan bidra med bland annat anläggningar som GKN Aerospace inte själva har tillgång till, för att testa och ta fram prototyper och demonstrera teknologin. Det kommer även att stötta deras framtida utvecklingsmål och ge kommersiella fördelar, säger Tim Unerman, projektledare och forskare på RISE.
Samverkan ger ny kunskap
RISE nyckelförståelse för den här typen av teknologi och var i utvecklingen den befinner sig, gör att partnerna kan utveckla både kunskap och erfarenheter tillsammans, anser Tim Unerman.
– Att jobba ihop som vi gör i det här projektet, möjliggör en överblick på systemnivå, såväl som det mer detaljerade förhållningssätt som vi bidrar med.
Just den samverkan som uppstår när man kombinerar kompetenser är en viktig del i projektet, anser Henrik Runnemalm.
– Vi bygger helt nya områden just nu och där kommer RISE in med sin kompetens och bakgrund inom bland annat kompositteknologi för att kunna hantera vätgasen. Man samverkar genom att bidra med sina delar och då skapar man ny kunskap.
För ett mer hållbart samhälle
För att utveckla den teknik som GKN Aerospace behöver, djupdyker RISE i just sin del av forskningsfrågan. Men hela tiden med blicken på det större målet: att möjliggöra vätgasbaserat flyg och i längden nå ett hållbart samhälle.
– Utan den här typen av projekt kommer vi aldrig att komma ifrån de fossila bränslena. Teknologier som dessa är kritiska för att vi ska åstadkomma ett samhälle med lägre koldioxidutsläpp, säger Tim Unerman.