Kontaktperson
Karolina Vikingsson
Projektledare
Kontakta KarolinaNudie Jeans drog i gång med gratis reparationer utan att räkna först och har sedan dess tagit flera steg mot en cirkulär eftermarknad. Nu deltar jeansmärket i ett projekt där målet är att ta fram en ny certifiering för hållbara och långlivade produkter.
Textil- och modeindustrin står för cirka tio procent av de globala koldioxidutsläppen. Många av kläderna vi köper tillverkas dessutom i låglöneländer där arbetstagare far illa. Det här skaver rejält, tycker teamet bakom Nudie Jeans.
– Bristen på hållbarhetsarbete i leverantörsleden var en av drivkrafterna för att starta det här varumärket. Det grundläggande, som rättvisa och säkra arbetsförhållanden i fabriker, ekologisk bomull och att komma bort från slit och släng, har funnits med sedan starten 2001, säger Kevin Gelsi som är cirkulär produktchef på Nudie Jeans.
Runt 2008 började butikspersonal laga kundernas jeans på eget initiativ.
– Då hade vi inga maskiner för lagning, utan bara uppläggningsmaskiner som personalen experimenterade med. Efter en tid köpte vi in maskiner som var mer kompatibla med lagning. 2012 konceptualiserades lagningsservicen och alla butiker blev också officiella repair-shops. Vi har lagat över 400 000 par jeans sedan 2008, berättar Kevin Gelsi.
Nudie Jeans räknade inte på vad gratis lagning skulle kosta företaget – man ville köra oavsett.
– Det kommer nog att dröja lite innan vi får det på plats, men ett digitalt id-nummer per byxa skulle kunna hjälpa oss att få fram vad reparation av respektive byxa kostar och är värd. Men den generella uppfattningen är att lagningsservicen har bidragit till att skapa en långsiktig tillväxt, där vi fokuserar på den långsiktiga relationen till kunden i stället för snabba och billiga köp, säger Kevin Gelsi.
Lagningsservicen öppnade dörren till nästa hållbarhetssatsning, re-use, där Nudie tar tillbaka jeans som kunden inte längre vill ha och belönar med rabatt. Denimmaterialet kan användas till lagning av andra kunders byxor. Jeans med rätt patina tvättas, lagas vid behov och hängs ut i butiken för att säljas på nytt.
– Sedan har vi recycleströmmen för sådant som inte används till lagning eller går att sälja. Då används materialet för att göra nytt tyg, eller går till upcycle-projekt av olika slag. Vi har även gjort återvinningsprojekt med andrahandssortering från produktion, säger Kevin Gelsi.
Nu står Nudie Jeans inför att skala upp och industrialisera sin eftermarknad. Planen är att flytta en del av reparationerna från butik till externa partners, för att nå större volym och kapacitet. Även flödet för återförsäljning ska få en skalbar form. Här är tanken att börja samarbeta med aktörer som kan förbereda plaggen för att säljas på nytt.
Lagningsservicen har bidragit till att skapa en långsiktig tillväxt, där vi fokuserar på den långsiktiga relationen till kunden
I en bransch där det tävlas i miljöengagemang kan det vara utmanande att nå hela vägen fram med information om att man erbjuder reparerbara produkter som är designade för att hålla. Och för konsumenter kan det vara svårt att identifiera vilka produkter som är hållbara. RISE-projektet Certified to LAST syftar till att ta fram en lösning som kan hjälpa både företag och konsumenter att tackla dessa utmaningar.
– Nudie Jeans är ett av flera företag som tillsammans med oss utvecklar en certifiering för långlivade och hållbara produkter. Det gäller hela kedjan, från materialhantering till att företagen sätter produkten på marknaden där den till sist blir uttjänt men där delar och material förhoppningsvis går att använda igen, berättar Karolina Vikingsson som är projektledare på RISE och leder Certified to LAST tillsammans med forskarna Raul Carlsson och Tatiana Nevzorova.
– Certified to LAST kändes intressant för oss då den är ganska heltäckande. Vi jobbar redan med certifieringar som är riktade mot olika attribut i våra produkter, som råvaran, men Certified to LAST skulle kunna fungera som en tredjepartscertifiering eller verifiering på att en produkt är certifierad i sin helhet. Och för företag som inte jobbar med certifieringar sedan tidigare kan den vara till stor nytta, säger Kevin Gelsi.
Livscykeln för ett par Nudiejeans kan se olika ut innan de når materialåtervinning. Intervallet för kundreparationer och återförsäljningsfaser kan förlänga produktstadiet. Inom ramen för Certified to LAST får Nudie Jeans hjälp av experter från RISE att göra livscykelanalyser där dessa olika ”resor” tas i beaktning.
– Om vi kan få fram representativa siffror för de olika faserna i livscykeln kan det hjälpa oss att knäcka andra uträkningar kopplade till produkternas klimatpåverkan, konstaterar Kevin Gelsi.
Certified to LAST-projektet är nu inne i ett skede där RISE tillsammans med Nudie Jeans och de andra partnerföretagen försöker hitta rätt nivå på kriterierna för certifieringen.
– Vi ska ställa höga krav, högre än lagkraven, men det måste också vara görbart. På sista raden handlar allt om att öka resurseffektiviteten och tillsammans bidra till en mer hållbar och cirkulär ekonomi. RISE är experter inom hållbarhet, spårbarhet och verifiering. Vi har både bred och djup, avancerad kunskap, vilket krävs för att kunna utveckla ett sådant här system, säger Karolina Vikingsson.