Första steget i att börja dela data är, såklart, att identifiera och samla in data. Men hur ska det gå till? Claus Popp Larsen, fokusområdesledare på RISE, berättar varför det sällan är bra att börja med att skaffa en sensor.
Klimatförändringar, mobilitet, en åldrande befolkning – ja listan på kommunala utmaningar kan bli lång. För att lösa dem används allt oftare digitalisering och merparten av morgondagens tjänster i samhället kommer att vara datadrivna. Men för att kunna skapa sådana tjänster behöver man börja med att samla in data, och för att veta vilken data som ska samlas in måste man vara på det klara med varför man gör det.
– Ska man samla in data måste det finnas en anledning, ett behov eller ett problem man vill lösa, förklarar Claus Popp Larsen som är fokusområdesledare för uppkopplade städer hos RISE.
Och även om det kan låta självklart visade en stor kartläggning som RISE gjorde för tre år sedan att få organisationer faktiskt kunde svara på frågan varför de behövde data.
- När vi frågade vad de hade för behov sa de att de hade behov av sensorer, men sensorn är inte ditt behov, det är bara ditt verktyg. Du måste gräva djupare, veta varför du behöver sensorn, vad det är du vill ha data om och vad den datan ska användas till. Det behövs en behovsanalys, och det krävs att man gräver tillräckligt djupt för att hitta det grundläggande behovet.
Det finns bara ett problem med det: ibland krävs det data för att det ska gå att göra behovsanalysen.
– Mitt tips är att se det hela som en iterativ process. Och är det första gången du jobbar med data kan det vara bra att börja med att skaffa en sensor, se vad den kan ge dig, börja leka med data för att lära dig att förstå vad det är och vilka möjligheter det kan ge.
Se det hela som en iterativ process
Ett annat viktigt steg i början, som dessvärre ofta skjuts upp till slutet, är att fundera på hur det verktyg man vill ta fram faktiskt ska användas i verksamheten.
– Det finns en generell frustration över att det görs så många bra projekt, till exempel inom Internet of Things, där man beskriver nyttan och gör en fin demo, men där ingen är redo att faktiskt implementera det i verksamheten när det väl är klart.
För att undvika det problemet krävs det att man redan från början jobbar både från toppen och botten av organisationen, samtidigt.
– Den digitaliseringsansvarige eller förvaltningschefen eller någon liknande person måste fatta beslutet att tjänsten ska tas fram för att ge projektet tyngd och resurser. Men minst lika viktigt är att det förankras bland dem som faktiskt ska jobba med det. Ska ni införa en digital omsorgstjänst, ja då måste ni ha med er de personer på socialförvaltningen som faktiskt jobbar med det, annars kommer ni att möta motstånd.
Ta hjälp av RISE
Och det finns hjälp att få, både med de organisatoriska och de tekniska frågorna, och, inte minst, hur man sammanför dem.
– Vi på RISE kan hjälpa till med alla de här frågorna, på alla nivåer. Vi kan ta våra kunder i handen och gör resan tillsammans med dem, där de har kunskap om sin kommun och vi har teknisk kunskap. Dessutom har vi kunskap om hur det fungerar i andra kommuner så att man slipper att uppfinna hjulet igen, helt i onödan.