Mervärdet av sensorik och konsumentvetenskap stod på agendan när branschexperter och forskare möttes under två dagar i maj. Fast beslutna att göra evenemanget inte bara digitalt utan också interaktivt och socialt lyckades arrangörerna till och med inkludera provsmakningar on-line i programmet.
Diskussionerna och presentationerna under det två dagar långa evenemanget täckte ämnen från grundläggande metodiska lärdomar till de mest innovativa applikationerna inom mat men inte bara.
– Målet med denna workshop uppnåddes definitivt och budskapet är tydligt: Sensorisk och konsumentvetenskap är avgörande i vårt arbete mot en mer hållbar utveckling och en hälsosammare och lyckligare konsument, säger projektledare, Mihaela Mihnea, från RISE.
Innovativa marknadsföringskampanjer och minskat matsvinn
En av höjdpunkterna i programmet stod Johan Swan, forskare vid Örebro universitet, för. Han lyfte fram många exempel på innovativa marknadsföringskampanjer skapade med målet att ge konsumenten en ny upplevelse av ett varumärke eller en produkt.
Stort intresse väckte också matsvinnsentreprenören Elin Aronsen Beis som hjälper företag att nå målet ”Zero Food Waste” på kreativa sätt. Ett exempel är företaget Foodloopz som tar hand om högkvalitativt kaffespill från svenska rosterier och säljer kaffet som ”avfallskaffe”.
Organisationskommittén, med representanter från alla nordiska länder - RISE (Sverige), Nofima (Norge), VTT (Finland), Matis (Island), Danska tekniska institutet (Danmark) - var engagerad i att göra det digitala evenemanget socialt och interaktivt.
– Det digitala formatet som vi tvingades använda i år gjorde det möjligt för oss att göra evenemanget tillgängligt för världen. Vi fick med oss 83 deltagare från 18 olika länder som deltog i evenemanget. Tack vare eventets online-plattform fanns det många möjligheter för deltagarna att få råd och hitta nya kontakter, säger Mihaela Mihnea.
Inspirerande samtal och digital utställning
Plattformen erbjöd 27 inspirerande samtal, möjlighet att anmäla sig till mentorprogram, chatta med sina kamrater eller delta i testning av både kaffe och alkoholfri öl. På en interaktiv postersida kunde deltagarna ta del av posters och information som presenterades under eventet samt rösta för bästa studentposter. De kunde också besöka en digital utställning där de kunde interagera direkt med sponsorerna.
I slutet av dag 2 tillkännagavs det danska tekniska institutet att vara värd för den 19:e upplagan av Nordic Sensory Workshop 2023.