Kontaktperson
Marie-Louise Bergholt
Director Application Center for Additive Manufacturing
Kontakta Marie-LouiseVolvo Cars har åtagit sig att bli ett cirkulärt företag senast år 2040. En utmaning som, enligt dem själva, är en av de största de någonsin ställts inför. Användningen av återvunna och biobaserade material är en del av lösningen, liksom additiv tillverkning (AM). Vi har pratat med Torbjörn Larsson, Senior Principal Engineer, och AM-expert på Volvo Cars.
Volvo Cars hade länge sneglat åt additiv tillverkning när Applikationscenter för additiv tillverkning (AM-center) tog sina första stapplande steg år 2021. De var ett av de första företagen att bli partner i centret och har varit aktiva där sedan dess.
– Sedan vi anslöt oss till AM-center har allt fler fått en förståelse för tekniken och börjat se möjligheterna och fördelarna med additiv tillverkning. Vi har ingen egen utrustning för AM i metall, så att vara en del av centret har varit värdefullt för oss, säger Torbjörn Larsson.
Hittills har Volvo Cars främst använt additiv tillverkning för prototyper, men våren 2023 installerade de sin allra första additivt tillverkade komponent i Volvo EX90, som lanserades i slutet av 2022.
– Det är en liten sak, en detalj i mediasystemet. Den är främst där av estetiska skäl, men ändå, säger Larsson med ett leende.
Möjligheten att dela idéer och erfarenheter med andra organisationer som står inför samma utmaningar är, enligt Larsson, en av de främsta fördelarna med att vara en del av AM-center.
– Varje företag värnar ju sitt, men för att generera mer kunskap tror jag på ökat samarbete. Eftersom vi alla befinner oss på olika mognadsnivå när det gäller additiv tillverkning kan vi lära oss mycket av varandra.
Varje år levererar Volvo Cars 800 000 produkter till kunder världen över. Även om en mängd komponenter i varje bil teoretiskt sett skulle kunna tillverkas additivt, är processen fortfarande för långsam och för dyr. För att inte nämna det faktum att det är en mödosam process att se till att de additivt tillverkade komponenterna har samma egenskaper som deras traditionellt tillverkade motsvarigheter.
– Jag tycker att vi behöver arbeta mer med översättningstabeller. Om vi ska efterlikna egenskaperna hos traditionellt tillverkade komponenter i additivt tillverkade dito, måste det finnas ett enkelt och bra sätt att översätta dem, säger Larsson.
För Larsson råder det dock inga tvivel om att additiv tillverkning är framtiden.
– Jag ser AM som en möjliggörare för hållbar produktion. Det kommer att hjälpa oss att producera komponenter med bättre kvalitet, längre livslängd och mindre spill. För tillfället är den största utmaningen prislappen. Det finns redan områden där AM är lönsamt, men för massproduktion är det fortfarande för dyrt. Jag tror dock att vi kommer att lösa den biten. Ju mognare vi blir desto högre produktivitet. Jag är övertygad om att vi med tiden kommer att se en kostnadsminskning, säger Larsson.
Additiv tillverkning är en komplex och djupgående industriell tillverkningsprocess, som bland annat innefattar 3D-printing. Additiv tillverkning (AM) är en hållbar process. Du producerar bara det du behöver, vilket minimerar avfallet.
I centret erbjuder vi möjlighet att testa olika additiv tillverkningstekniker inklusive för- och efterbearbetning, vilket betyder att även små- och medelstora företag kan få snabb och enkel tillgång till den senaste tekniken. Centret erbjuder ett brett utbud av expertis och tjänster i alla steg längs värdekedjan för additiv tillverkning, t ex inom:
Kontaktperson
Director Application Center for Additive Manufacturing
Kontakta Marie-Louise