Kontaktperson
Josefina Sallén
Expert cirkulära affärsmodeller
Kontakta JosefinaVälkommen till detta avsnitt av Business with Impact. Idag dyker vi djupt in i konsumenternas värld och deras förändrade preferenser för hållbarhet. Med oss har vi Robby Boyer, forskningsledare, Beslutsstöd för hållbarhet på RISE, i samtal med Karin Gardström, produktingenjör från Voyado, som arbetar med AI-genererade kundupplevelser .
Visste du att konsumenter i vissa fall är mer benägna att välja produkter som är märkta som cirkulära än de som är märkta som begagnad eller till och med nya? Eller att vi föredrar att köpa begagnade varor om det är lika lätt att komma åt dem som nya?
Tillsammans kommer Robby och Karin att dela med sig av insikter från den senaste forskningen och diskutera de aktuella trenderna inom konsumentbeteende och hållbarhet.
Vi hör om att bästa sättet att främja cirkularitet är genom att utforma produkter som människor vill behålla, underhålla och reparera. Och att detta kräver en lönsam affärsmodell som är skräddarsydd för dessa produkter.
Vi fördjupar oss också i betydelsen av policies när det gäller att forma ett hållbart konsumentbeteende, hur man effektivt marknadsför hållbara produkter till olika typer av konsumenter. Vi får höra mer om den växande trenden att konsumenter handlar mindre och flyttar bort från traditionella detaljhandelsbutiker. Dessutom kommer vi att diskutera hur tjänstefierade produkter kan tillgodose konsumenternas behov av variation och nyheter.
Robert Boyer är forskningsledare och seniorforskare inom Beslutstöd för Hållbarhet på RISE Research Institutes of Sweden.
I samarbete med kollegor från hela världen har Boyer publicerat forskning inom olika områden, sammanlänkade av ett övergripande tema om delning och andra samarbetsstrategier för hållbarhet. Hans fokus på RISE är att utveckla metoder och verktyg för att förenkla cirkulärt beslutsfattande. Han är koordinator för det av EU-kommissionen finansierade projektet Consumer Demand for Circular Urban Living (www.cdcul.eu ), som undersöker betalningsviljan för utrymmen och faciliteter med delad tillgång i europeiska bostadshus.
Han var också koordinator för RISE tvärvetenskapliga initiativ för Sufficiency Lifestyles, som mobiliserade över 40 miljoner kronor i extern finansiering för forskningsprojekt relaterade till lågkonsumtionsliv.
Karin Gardström har över 20 års erfarenhet inom systemutveckling och produktledning, med särskilt fokus på hållbarhet och omnichannel-lösningar inom detaljhandeln. Karin brinner för att förena teknisk expertis med hållbarhetsmål och skapa lösningar som främjar ansvarsfull konsumtion.
I sin roll som Product Manager för Omni-Commerce och hållbarhet på Voyado leder Karin arbetet med att förbättra digitala lösningar där handel både online och i fysisk butik integreras, för att skapa en enhetlig och engagerande upplevelse för kunder i alla kanaler.
Med en gedigen teknisk bakgrund inom produktutveckling har Karin en djup förståelse för hur tekniska innovationer kan stödja både hållbarhet och effektivitet inom detaljhandeln.