Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
-

Avsnitt 7: Keys to successful sustainable business transition: vision, think big and rebuild tech 

Vi träffar Jonas Kjellberg, grundare av Nornorm, som tar oss med på en inspirerande resa med ett banbrytande företag inom den cirkulära ekonomin, när vi utforskar deras innovativa sätt att förändra möbelindustrin. I det här avsnittet fördjupar vi oss i den vision och de strategier som har positionerat Nornorm som en sann ”game changer” i affärsvärlden.

Jonas Kjellberg delar med sig av sina insikter om de viktigaste komponenterna för en framgångsrik övergång: Vision, tänka stort och bygga upp tekniken på nytt. Han förklarar hur Nornorm tillhandahåller allt du behöver för ett kontor, förutom kaffemaskiner, elektronik och mattor, som en tjänst.

Vi tar oss an tankeväckande frågor som t.ex:

  • Kan dinosaurierna överleva?
  • Kommer det att vara hållbarhet som driver affärer eller affärer som driver hållbarhet?

Kjellberg betonar att för att förändra branschen behöver företagen både nya affärsmodeller och ombyggd teknik. Han diskuterar innovatörens dilemma och behovet av att industriledare anammar visioner i stället för traditionellt ledarskap. Enligt Kjellberg är det avgörande för ledare att våga skifta från att tjäna pengar till att inte tjäna pengar, och fokusera på visioner snarare än på vardagliga uppgifter.

Tänk stort: Kjellberg menar att förändring måste börja från toppen med en tydlig vision. Även om det finns många passionerade individer inom organisationer som driver hållbarhet och cirkularitet, är det den övergripande visionen som verkligen kommer att göra skillnad.

Lyssna på hur Nornorm omdefinierar möbelindustrin och sätter en ny standard för hållbar utveckling.

Om vår gäst

Jonas Kjellberg, grundare och styrelseordförande, Nornorm

Jonas Kjellberg är en serieentreprenör, innovatör, investerare och ”game changer”. Han är grundare och styrelseordförande i NORNORM - ett nordiskt scale-up-företag med en helt cirkulär affärsmodell som tillhandahåller kontorsmöbler som en tjänst. ”Kontorsmöblernas Uber”

”Hur ändrar man spelreglerna? Hur innoverar man i exponentiella affärsmodeller? Att driva exponentiell tillväxt är inte tillräckligt bra längre. Från och med nu är cirkulär tillväxt mitt syfte och min passion.”

”För att växa och anpassa sig till framtiden måste alla företag tänka om och fullt ut anta cirkulära modeller och röra sig bort från den linjära affärsmodellen. Detta är bara början på rörelsen. Alla branscher kommer att påverkas, och för att överleva och utvecklas måste företagsledare vara beredda på förändring. Den cirkulära rörelsen kommer att ha en större inverkan på branscher än internetrevolutionen.”

Jonas började på Skype mycket tidigt och arbetade på Skypes grundande kontor. Han var VP Head of Sales på Telecoms. Jonas är också en erfaren riskkapitalinvesterare: han fick i uppdrag att bygga upp Kinneviks internetinvesteringsarm, med framgångsrika investeringar som Zalando, Rocket Internet, Hello Fresh, Avito, Yell, Dafiti och Lamoda. Jonas var ordförande för iCloud, som senare såldes till Apple, och grundare av Player:IO. Tidigare chef för BCG Digital Ventures Nordic, och idag är han medgrundare och styrelseordförande i NORNORM.

Jonas har varit föreläsare vid Stanford University och Handelshögskolan i Stockholm, där han undervisat i entreprenörskap och hur man skapar en vinnande säljkultur.

Han är också en av författarna till den bästsäljande boken ”Gear up”, skriven tillsammans med professorer från Harvard och Stanford.

Jonas Kjellberg har en MBA från Uppsala universitet och en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

Josefina Sallén

Kontaktperson

Josefina Sallén

Expert cirkulära affärsmodeller

+46 72 208 93 60

Läs mer om Josefina

Kontakta Josefina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.