Tack vare vår goda vattentillgång med hög kvalitet har vattenförbrukning länge varit en ickefråga i Sverige. Men med återkommande torrperioder och vattenbrist i delar av landet är det hög tid att se över hur vi använder vårt vatten.
RISE har utvecklat ett nytt verktyg som hjälper svenska företag att få grepp om sin vattenanvändning och välja rätt åtgärd för vattenbesparing. Vill du diskutera vattenanvändning med våra experter? Fyll i formuläret.
Vattenbesparing måste inte betyda stora tekniska lösningar, utan även små förändringar kan göra stor skillnad
Först kartläggning – sedan förslag på åtgärder
När kartläggningen av vattenanvändningen är klar är det dags att identifiera möjliga förbättringsåtgärder.
– Här är det viktigt att alla i organisationen är delaktiga. Vattenbesparing måste inte betyda stora tekniska lösningar, utan även små förändringar kan göra stor skillnad, säger Karin Sjöstrand.
– I vår rapport finns det en checklista man kan gå efter. Brainstormingmöten är också bra, då kommer ofta massor med förslag upp på bordet. Dessa kan man sedan koka ner till ett mer begränsat antal åtgärdsförslag.
Sådana åtgärder kan syfta till att förhindra vattenförluster, minska vattenanvändningen eller till och med helt undvika användning av vatten i vissa delar av verksamheten. De kan också handla om att återanvända eller återvinna vatten.
Prioritering nödvändigt
Men alla föreslagna åtgärder kanske inte kan genomföras utan det blir nödvändigt att prioritera mellan investeringarna. Då finns flera olika beslutsstödsmetoder som kan användas för utvärdering och jämförelse av de olika åtgärderna. Syftet är att försäkra sig om att de åtgärder man prioriterar gör störst nytta både för företaget och för samhället samt är bra ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Inte alla företag går igenom samtliga dessa steg. En restaurang kan till exempel göra en snabb investering i mer vatteneffektiva diskmaskiner utan att beslutet egentligen föregås av en mer omfattande analys. Och det är självklart bra att man jobbar med frågan även på detta sätt, säger Karin Sjöstrand.
Vad kan då kommuner och regioner göra för att hjälpa företagen i deras arbete mot en mer effektiv och hållbar vattenförbrukning?
– En självklar del är att sprida information och föra dialog om vilka möjligheter som finns samt vilka kostnader och nyttor som olika åtgärder kan medföra för företagen och för samhället i stort. Myndigheter har också möjlighet att använda olika former av styrmedel för att öka incitamenten för företagen att arbeta med dessa frågor och för att motverka eventuella implementeringssvårigheter, säger Karin Sjöstrand.
Ladda ner rapporten
Hela rapporten När vattentillgången brister finns att ladda ner här.