Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
AI

AI-stödd reflektion för lärande

Hur skapar vi mest effektfullt lärande med de resurser vi har? I detta projekt studerar vi hur olika former av reflektionsstöd – inklusive en AI-mentor – påverkar lärandets djup, kvalitet och upplevda värde.

Vi vill ta reda på hur lärande bäst designas för att möta individers och organisationers olika behov, och samtidigt förstå mer om vad som gör reflektion till ett kraftfullt verktyg i kompetensutveckling och livslångt lärande. Samt hur vi kan dra nytta av den omfattande AI-utveckling som sker för att skapa helt nya och innovativa verktyg med potential att stödja det kontinuerliga lärandet. 

Projektet, via genomförandet av en jämförande studie, avser undersöka hur olika pedagogiska upplägg påverkar effekten av en utbildningsinsats. Som utgångspunkt används en kurs i medie- och informationskunnighet, och deltagarna delas in i tre grupper med olika typer av reflektionsstöd. Syftet är att jämföra hur dessa olika upplägg påverkar lärandets effekt, deltagarnas upplevelse och utbildningens resurseffektivitet.

En grupp genomför kursen enligt traditionell design för asynkront e-lärande – inspelade föreläsningar, text- och bildmaterial samt quiz. Den andra gruppen får även tillgång till strukturerade reflektionsövningar, utformade för att stärka lärandet. Den tredje gruppen ges utöver detta en egen AI-mentor att samtala med – en prototyp som utvecklas inom projektet och som möjliggör individuellt, tryggt och kontinuerligt reflekterande.

Teori

Samtal med AI-mentor via skrift.

Studien tar avstamp i Graham Gibbs modell för reflektion, där en strukturerad, icke-dömande och stödjande kontext anses central för djupinlärning och verklig utveckling. Vår hypotes är att ett välfungerande reflektionsstöd – särskilt i form av en AI-mentor – kan ge både ökad kunskapseffekt och en förbättrad upplevelse av lärandet.

Förväntat resultat

Utöver att mäta kunskapseffekt och deltagarupplevelse vill vi också undersöka hur olika reflektionsformer påverkar resurseffektiviteten i en lärandeinsats. Vilken omfattning och vilket typ av stöd skapar mest effekt i relation till tillgängliga resurser och olika organisatoriska kontexter?

Studien avser även samla in data kring hur deltagarna upplever samtal med en AI, både som ett pedagogiskt stöd och som ett nytt sätt att närma sig reflektion. Resultaten förväntas bidra med värdefulla insikter om hur designad reflektion och specifikt AI-stöd kan användas för att stödja lärandet. 

Studien genomförs inom ramen för RISE arbete med digital resiliens och adresserar specifikt den mänskliga faktorn i resiliensutveckling.

Sammanfattning

Projektnamn

Resurseffektivt lärande (med AI)

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Projektägare

Projektstart

Varaktighet

1 år

Projektmedlemmar

Kristina Söderberg

Kontaktperson

Kristina Söderberg

Projektledare

+46 70 631 31 76

Läs mer om Kristina

Kontakta Kristina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Katarina Pietrzak

Kontaktperson

Katarina Pietrzak

Forskare

Läs mer om Katarina

Kontakta Katarina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.