Kontaktperson
Érika Martins Silva Ramos
Senior forskare
Kontakta ÉrikaHållbar mikromobilitet, Minskad resekonsumtion, Datadriven stadsplanering
Transportsystemet står för ungefär en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser. Historiskt sett har vägtransport varit den största bidragsgivaren till utsläpp av växthusgaser bland de olika transportsektorerna. Mikromobilitet (privata och delade cyklar, elcyklar, sparkcyklar och elsparkcyklar) har potential att minska utsläppen av växthusgaser, möta människors dagliga konsumtionsbehov och främja hållbar beteendeförändring. Utmaningen är dock att vissa mikromobilitetstjänster, som delade elsparkcykelsystem (SESS), verkar “skada” transportens energieffektivitet genom att generera fler utsläpp i vissa stadsområden och ersätta gångtrafik. Detta projekt kommer att fokusera på två huvudsakliga utmaningar för mikromobilitet: att anta ett systemperspektiv för infrastruktur, stadsplanering och politik samt att främja ett hållbart användande av mikromobilitet. Projektet kommer att föreslå en ram med ett systemperspektiv som integrerar den byggda miljön med de sociala, beteendemässiga och psykologiska drivkrafterna för resebeteende för att främja hållbar mikromobilitet. Den föreslagna ramen kommer att bidra till att 1) överbrygga kunskapsbristen om de sociala, beteendemässiga och psykologiska drivkrafterna för resebeteende med mikromobilitet i olika urbana sammanhang och 2) leverera värde till intressenter inom och utanför akademin (med fokus på kommuner) för att stödja planering och välinformerad politik.
MicroPlan
Pågående
Västra Götalandsregionen
Koordinator
36 månader
4,136,989 SEK
Kun Gao, Ph.D., Jorge Gil, Ph.D.