Kontaktperson
Niklas Thidevall
Senior forskare/Rättslig expert
Kontakta NiklasProjektet jobbar med strategier för effektavgifters och andra styrsignalers påverkan på efterfrågeflexibilitet och möjligheter med maskinläsbara styrsignaler, vilket är en förutsättning för smart fordonsladdning
Syftet med projektet är att utveckla, driftsätta och utvärdera ett maskinläsbart API för elnätstariffer för att hantera lokala kapacitetsproblem när elnäten inte kan byggas ut tillräckligt snabbt. Idag smartladdar elfordonsägare sina fordon baserat på spotpriser, vilket kan förvärra kapacitetsproblem i vissa nät.
Utan en datastandard blir planering av effektuttag ineffektiv. Nya föreskrifter som införs 2027 kommer att öka komplexiteten i nättarifferna, och ett maskinläsbart dataformat är nödvändigt.
Projektet bygger vidare på en tidigare förstudie och har engagerat partners från fordonsindustrin, nätägare, tjänsteleverantörer och branschorganisationer. Målet är att skapa en öppen och transparent lösning, med fokus på att implementera en svensk standard för maskinläsbara elnätstariffer. Under förstudien har ytterligare intressenter anslutit sig, och en internationell omvärldsanalys har genomförts. Demonstrationsprojektet omfattar stegvis utveckling, demonstration och utvärdering.
Dynamiska nättariffer
Pågående
Koordinator
25 månader
5,1 MSEK
Volvo Lastvagnar Aktiebolag, Volvo Personvagnar Aktiebolag, Einride AB, Kraftringen Nät AB, Tekniska verken Linköping Nät AB, Halmstads Energi och Miljö Nät AB, E.ON Energidistribution Aktiebolag, Göteborg Energi Nät Aktiebolag, Vattenfall Eldistribution AB, Gridio 2.0 ÜO, Zpark Energy System AB, Drivkraft Sverige AB, Energiföretagen Sverige - Swedenergy - AB, Mobility Sweden Association AB, Svensk Solenergi, Bright Energy AB, Power Circle AB, Bixia AB, Tibber AB, Mobile Solutions i Luleå AB
RISE - Research Institutes of Sweden
Niklas Thidevall Eddie Olsson Mattias Esbjörnsson
Tidningen EnergiDagens IndustriDagens Nyheter
Projektsida på Github