Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
extern kommunikation på motorväg

Externa interaktionsprinciper för förtroende och acceptans av HAV

Säkra och effektiva interaktioner i trafiken kräver ömsesidig förståelse och förtroende mellan trafikanter. Frågan är då om automatiserade fordon behöver kommunicera på ett nytt sätt för att säkerställa att andra trafikanter förstår och litar på dem?

Visualiseringar gjorda av Scania.

Säkra och effektiva interaktioner i trafiken kräver ömsesidig förståelse och förtroende mellan trafikanter. För att åstadkomma detta tolkar trafikanter olika kommunikationssignaler från varandra, fordon och trafikmiljö. Med introduktionen av automatiserade fordon kommer en del av dessa signaler att försvinna, medan nya signaler blir möjliga. Frågan är då om automatiserade fordon behöver kommunicera på ett nytt sätt för att säkerställa att andra trafikanter förstår och litar på dem?

Detta är något som undersökts i forskningsprojektet 'Externa interaktionsprinciper för förtroende och acceptans av tungaautonoma fordon - fas 1' som genomförs av Scania, RISE och Högskolan i Halmstad. Projektet delfinansieras av FFI-programmet 'Elektronik, mjukvara och kommunikation (EMK)'. 

Målet med projektet är att identifiera vilka externa interaktionsprinciper och externa indikatorer som hjälper till att bygga förtroende och acceptans för tunga autonoma fordon på allmän väg. Detta projekt skiljer sig markant från andra projekt inom  det här området eftersom det tar upp interaktioner mellan tunga automatiserade fordon, både bussar och lastbilar, och andra trafikanter inklusive fotgängare, cyklister och förare i vanliga bilar. Forskningen har hittills mest handlat om interaktioner mellan automatiserade personbilar och fotgängare. Projektet kommer därmed att generera unik kunskap till industrin och forskarsamhället. 

De förväntade resultaten inkluderar: a) kunskap om hur tunga automatiserade fordon interagerar med andra trafikanter, b) riktlinjer för vad, hur och när man ska kommunicera till och från sådana fordon, c) gränssnittsprototyper, d) ett metodramverk för utvärdering av externa interaktionsprinciper i olika trafikmiljöer, och e) en licentiatuppsats med fokus på säkerhet, effektivitet och mänsklig upplevelse.

Daban Rizgary

Kontaktperson

Daban Rizgary

Senior forskare

+46 10 228 40 47

Läs mer om Daban

Kontakta Daban
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Victor Fabricius

Kontaktperson

Victor Fabricius

Researcher

Läs mer om Victor

Kontakta Victor
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.